استراتژی لینک بیلدینگ یا ساخت بک لینک در سال ۲۰۱۶ (قسمت اول)

backlink
آیا باید برای کسب رتبه مناسب در گوگل بک لینک بخریم ؟
۳ تیر ۱۳۹۵
want40963-1UytrR1469101110
استراتژی لینک بیلدینگ یا ساخت بک لینک در سال ۲۰۱۶ (قسمت دوم)
۸ تیر ۱۳۹۵

استراتژی لینک بیلدینگ یا ساخت بک لینک در سال ۲۰۱۶ (قسمت اول)

want40963-1UytrR1469101110

سئو ، مفهومی است که روز به روز پیچیده تر می شود . سئوکاران همواره بر این حقیقت تاکید دارند که بسیاری از ترفندهای سئو چه بسا تا دیروز جواب می داده اند ، اما امروز به کلی از کار افتاده اند . جالب این است که مثلا سال ۹۳ بنده هنگامی که تنها یک بک لینک می ساختم ، از آن جواب فوق العاده ای می گرفتم (مثلا سایتم از صفحه ۵ به ۳ می رفت!!!) ، اما قطعا همه سئوکاران الان به این حقیقت رسیده اند که به شکلی بسیار عجیبی گوگل ، الگوریتم خود را طوری تغییر داده که دیگر لینک ها به سادگی اثر نمی کنند.

برای همین بر آن شدم که درباره لینک بیلدینگ و این که چه چیزهایی تغییر کرده مطلبی بنویسم . در این مقاله سعی می کنم که بر آن تا حدودی اشاره کنم.

در مقاله ای که در اینجا قرار گرفت ، درباره اثر کپی کردن و تجربه موردی خودم از کپی سایت های دیگر صحبت کردم ، در آن جا خواندیم که گوگل در مورد مطلب کپی چقدر حساس شده است و این که با چه شدتی سایت من پنالتی شد. نکته ای که اینجا پیش می آید ، همین مبحث است که گوگل دیگر چه تغییری کرده که سئو را این قدر دشوار کرده است . بگذارید اول از اینجا شروع کنیم :

لینک بیلدینگ در سال 2016

لینک بیلدینگ در سال ۲۰۱۶

سوال : کمیت بک لینک مهم تر است یا کیفیت بک لینک ؟

اگر می خواهید برای سایت خود کلی بک لینک درست کنید ، ایرادی ندارد ، راه ساده اش این است که کلا یک میلیون تومان هزینه کنید و از سایتای مختلف کل بک لینک هایشان را برای یک ماه بخرید. بهتر است همین جا به شما بگویم که تجربیات متعدد من نشان می دهد که با این کار شما نه تنها پول خود را در چاه انداخته اید ، بلکه به مرور تاثیر منفی هم بر رنکینگ خود احساس خواهید کرد. من خودم برای یکی از مشتریانم سایت خدمات کفسابی که می خواست با کلمه “کفسابی” بالا بیاید ، برای آزمایش از سایت های بک لینک فروش بک لینک خریدم. نتیجه این بود که رنکینگ آن از رتبه ۸ در عرض یک ماه به ۹ منتقل شد!!!! انگار کل هزینه را در چاه ریخته بودم. و مطمئنم اگر بک لینک های سون بک لینک (یعنی همین سایت) که از سایت های واقعی هستند نبود ، قطعا به صفحه سه یا چهار سقوط کرده بودم.

لذا بر آن شدم که بیش تر تحقیق کنم ببینم داستان چیست . نگاه کنید ،شرکت MOZ که زیاد پای خود را در کفش گوگل می کند ، آمد یک تحقیق انجام داد. سوال اساسی این بود که ” رابطه بین تعداد دامنه هایی که به شما لینک می دهند و در مقابل رنکینگ چیست ؟ ” البته چند سوال دیگر هم داشت که در ادامه برایتان شرح خواهم داد .

خلاصه ای از روش تحقیق هم این بود که یک سری کلمه کلیدی انتخاب شد ، بعد از آن ده رتبه اول آن کلمه کلیدی در گوگل را مشخص کردند و در این رتبه بندی ها به کمک ابزارهای آنالیز بک لینک دو چیز را اندازه گرفتند (چون ده رتبه اول فقط در صفحه اول نشان داده می شود ، در این آزمایش فقط ده رتبه اول آنالیز شد. ) :

  • اولا اندازه گیری کردند که رابطه میان تعداد دامنه هایی که به یک سایت بک لینک می دهند و رتبه آن ها چیست ؟
  • آمدند اندازه گیری کردند تعداد بک لینک هایی که انکرتکست آن ها دقیقا همان کلمه کلیدی مورد انتظار است ، در بین این ده سایت چقدر است ؟
  • آمدند بررسی کردند که درصد این بک لینک ها که انکرتکست آن ها ، دقیقا همان کلمه کلیدی است ، چقدر است ؟

نکته : منظور از “انکرتکست همان کلمه کلیدی” یعنی مثلا اگر ، کلمه کلیدی “خرید ساعت” هدف است ، انکرتکست چند بک لینک از میان آن ها همین کلمه “خرید ساعت” است.

خلاصه بدون این که سرتان را به درد بیاورم ، در یک کلام از داده ها و مرتب سازی در اکسل و کار کردن بر روی آن ها نمودار های زیر درآمد :

تعداد دامنه های لینک دهنده به سایت در برابر رتبه گوگل

تعداد دامنه های لینک دهنده به سایت در برابر رتبه گوگل

تعداد دامنه با انکرتکست=کلمه کلیدی در برابر رتبه گوگل

تعداد دامنه با انکرتکست=کلمه کلیدی در برابر رتبه گوگل

درصد بک لینک با انکرتکست=کلمه کلیدی در مقابل رتبه سایت

درصد بک لینک با انکرتکست=کلمه کلیدی در مقابل رتبه سایت

برای باز هم سادگی خودم نتایج را می گویم :

نتیجه اول (برگرفته از نمودار یک)

هرچه تعداد دامنه هایی که به ما بک لینک می دهند بیش تر باشد ، رتبه ما بهتر است . (به زبون خودمونی ینی کیفیت بک لینک و امثالهم رو بگذارید در کوزه و آبش را نوش جان کنید ! )

نتیجه دوم (برگرفته از نمودار دو)

هرچه تعداد بک لینک ها با انکرتکست=مساوی کلمه کلیدی بیش تر باشد ، رتبه سایت در گوگل بهتر است.

نتیجه سوم ( طبیعتا برگرفته از نمودار سه)

هرچه درصد بک لینک ها با انکرتکست=کلمه کلیدی بیش تر باشد ، نتیجه و رنکینگ شما بهتر خواهد بود.

مخلوط این سه نتیجه

خیلی ساده ! تا می تونید با کلمه “دانلود فیلم” از دامنه های مختلف به سایت خودتون بک لینک بدید تا با کلمه کلیدی “دانلود فیلم” به رتبه های برتر صعود کنید.

هورا ! من تبدیل به سئوکار شدم !

بسیاری از دوستانم با همین دانش در سطحی که در قسمت بالا ذکر شد و این استراتژی خود را سئوکار  حرفه ای قلمداد می کنند . در این جا می خواهم سوالی مطرح کنم : به نظر شما آیا واقعا گوگل موارد بالا را نمی داند؟ البته بنده منکر این که این استراتژی کار نمی کند نیستم (چرا که امروزه به چشم خودم دیده ام که این استراتژی برای چند سایت جواب های خوبی داده است . ) اما نکته ای که هست این است که این استراتژی خیلی تغییر کرده است و استراتژی بهینه چیز دیگری است!

چرا این استراتژی دیگر عملی نیست ؟

ببینید چند نقد وجود دارد . مت کاتس ( رئیس سابق وب اسپم گوگل ) یک حرف خوب می زند که واقعا من همیشه به آن استناد می کنم :

Even when I joined the company in 2000, Google was doing more sophisticated link computation than you would observe from the classic PageRank papers.

وی اظهار دارد حتی آن زمانی که در سال ۲۰۰۰ (یعنی ۱۶ سال پیش) وی به گوگل پیوست ، الگوریتم گوگل از این که ملت در حال حاضر در اسناد و مقالات پیج رنک می بینند ، پیچیده تر بود !!

مت کاتس ( رئیس سابق وب اسپم گوگل )

مت کاتس ( رئیس سابق وب اسپم گوگل )

شما با خودتان قضاوت کنید ، بسیاری از سئوکاران که تازه کار را شروع می کنند هنوز به پیج رنک و امثالهم استناد می کنند . اگرچه پیج رنک مرده است ، اما نکته ای که وجود دارد اپدیت است . بسیاری از شرکت ها اصلا نمی خواهند تحقیق و توسعه را رعایت کنند و با خودشان می گویند که به دست آوردن رتبه در گوگل سخت شده . در حالی که اصلا سخت نشده و تنها روش آن تغییر کرده است .

نکته دوم این که به تاریخ انتشار موارد بالا در سایت MOZ نگاه کنید ! ( اینجا ) ، سال ۲۰۱۱ یعنی این که همه موارد برای پنج سال پیش است و همه می دانند که دیگر به کلی منسوخ شده (به اصطلاح فسیل شده) . بنده با خرید بک لینک اصلا مخالف نیستم با این حال بر این باورم که این بک لینک ها باید از سایت های واقعی و بازدید دار باشد تا قابلیت سئو داشته باشد . امروزه بسیاری از سایت ها که بک لینک فروش ها برای فروش گذاشته اند ، متاسفانه به هیچ عنوان بازدیدی ندارد ، تنها بازدیدکننده های این سایت ها ، خود خریداران بک لینک هستند و در داخل آن ها مشتی محتوای به دردنخور یک خطی (مثل سرتیتر تعدادی خبر) گنجانده شده است .

فراموش نکنید هدف سون بک لینک تنها فروش بک لینک نیست . بلکه خود برای سئو کردن بسیاری از سایت ها از همین بک لینک های خودش بهره می جوید.

10 دیدگاه ها

  1. مهدی می‌گه:

    خدایی خیلی خوب بود موفق و سربلند باشین
    من از سون بک لینک نکات سئوی زیادی یاد گرفتم

  2. شادی می‌گه:

    بسیار خوب بود موفق و پیروز باشین

  3. حمید می‌گه:

    واقعا فوق العاده بود مخصوصا این که منابع مختلفی هم استفاده کرده بودین
    امیدوارم که موفق باشین

  4. رضا می‌گه:

    خیلی خیلی خیلی خوب بود
    دمتون گرم

  5. محمدجواد می‌گه:

    مطلب جالبی بود
    ببینین گوگل دائم خودش الگوریتمش رو داره اپدیت می کنه و خب بالتبع نیازمنده که سئوکاران هم بیان روش هاشونو اپدیت کنن
    ولی مشکل ما به نظر من اینه که چون سئوکاران قدیمی یاد گرفتن که از همون روش های گذشته پول دربیارن به خاطر همین دیگه حسشو ندارن که برن توی نت درباره این موارد بخونن

  6. امیرمحمد می‌گه:

    امان از دست گوگل با این تغییرات الگوریتم
    یه زمانی به سادگی میشد سایت رو بالا برد ولی الان دائما داره سخت تر و سخت تر میشه
    گوگل واقعا الگوریتمش مشکل داره به نظر من

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *