پرش به محتوا

9 ابزار و افزونه مهم حیاتی برای سئو وردپرس

همان گونه که بارها نیز گفته ایم، سئو یا بهینه سازی وب سایت از دو قسمت «سئو داخلی» و «سئو خارجی» تشکیل شده است. سئو داخلی، بخشی است که می بایست داخل سایت انجام شود و بیش تر بر ایجاد ساختار استاندارد و بهینه در داخل وب سایت شما تکیه دارد.

متاسفانه بسیاری علی رغم اهمیت فوق العاده این نوع سئو، آن را بی اهمیت می پندازند. با این حال شواهد مختلف و آزمایش های گوناگون در زمینه سئو، حاکی از آن بوده است که سئو و بهینه سازی سایت، تنها منحصر به خريد بك لينك نیست. بلکه سئو داخلی می تواند رتبه وب سایت شما را در لیست نتایج جستجوی گوگل، به کلی تکان دهد!

در این نوشتار سعی می کنیم تا بهترین ابزارها و افزونه ها برای سئو در یک سایت وردپرسی را برای شما شرح دهیم. توجه کنید که این ابزارها به ترتیب اهمیت و تاثیرگذاری در سئو رتبه بندی شده و مواردی که در بالای این لیست قرار گرفته اند، بسیار در سئو تاثیرگذار خواهند بود.

1- افزونه محبوب سئو وردپرس: WordPress SEO by Yoast

photo_2016-10-02_00-17-05

اگر شما در مورد سئو وردپرس، کمی در فضای وب به گشت و گذار و بررسی ابزارهای مختلف بپردازید، در اغلب وب سایت ها از این افزونه به عنوان یکی از مهم ترین ابزارها برای سئو وردپرس یاد شده است.

این افزونه، تقریبا حجم زیادی از کارهایی که وردپرس برای سئو شدن نیاز دارد را انجام می دهد. به عنوان مثال، کلیه متاها از جمله title و meta description و meta keywords به آسانی توسط این افزونه قابل ویرایش شدن هستند. در کنار همه این ها، این افزونه خودش برای شما یک sitemap یا نقشه سایت می سازد و هر پست یا نوشته جدید را به صورت خودکار به آن اضافه می کند.

البته این تمام قابلیت های این افزونه نیست! این افزونه مخصوصا در ورژن های اخیر به شدت توسعه پیدا نموده و دامنه زیادی از قابلیت های سئو را پوشش می دهد. به عنوان مثال این افزونه در آخرین ورژن خود، می تواند «خوانایی» نوشته را بررسی کند و بگوید که نوشته شما تا چه حد خوانا است.

برای دانلود این پلاگین محبوب، می توانید به اینجا مراجعه نمایید.

2- ابزار آنالیز رقبا: SEMrush

semrush_logo_2_1000

این ابزار به معنای واقعی فوق العاده است! این ابزار به شما اطلاعات رقبای شما در آن کلمه کلیدی را می دهد. به علاوه روش سئو کردن آن ها و بک لینک های آن ها و بسیاری از اطلاعات سئو آن ها را برای شما خواهد آورد. این ابزار را به علت اهمیت فوق العاده در رتبه دوم آوردیم. با این حال، متاسفانه این ابزار دو ایراد دارد:

  • الف) رایگان نیست!
  • ب) برای کشور ایران پشتیبانی نمی شود!

هر دو مورد فوق، افراد را به این سوق می دهد تا از این ابزار استفاده ای نشود، اگرچه گفتیم ابزار فوق العاده ای است.

3- ابزار تحقیق درباره میزان سرچ کلمات کلیدی: Google Keyword Planner

google-keyword-planner

شک نکنید که هیچ کسی به اندازه خود گوگل، از کلمات کلیدی و بهترین روش سئو برای وب سایت شما اطلاعی ندارد. به همین دلیل کلیه شرکت ها و بنگاه های معتبر، همیشه بر استفاده از این سرویس تاکید دارند.

این ابزار به شما میزان سرچ دقیق برای هر کلمه کلیدی را خواهد داد. به علاوه خود این ابزار کلمات کلیدی مناسب را برای وب سایت شما پیشنهاد می دهد.

در اوایل معرفی این ابزار، از آن استقبال فوق العاده ای صورت گرفت. با توجه به این که این ابزار بهترین ابزار در نوع خود بود و تنها برای سئو کاربرد داشت، گوگل پلان این ابزار را از حالت رایگان درآورد و به یک ابزار پولی تبدیل نمود.

به علاوه، گوگل حتی اسم Keyword Planner را از روی این ابزار برداشت و این ابزار را بخشی از Google AdWords معرفی نمود.

این ابزار نیز دو مشکل دارد:

  • الف) رایگان نیست
  • ب) با آی پی ایران قابل دسترسی نیست

دو مورد بالا، دیگران را به سمت و سوی استفاده از ابزارهای جایگزین سوق داد. با این حال، برخی شرکت ها در ایران از این ابزار بهره می جویند. چرا که با خرید یک اکانت برای این ابزار، می توانند صدها برابر هزینه صرف شده را ظرف مدت کوتاهی به دست آورند.

برای استفاده از این ابزار، می توانید به اینجا مراجعه نمایید.

4- جایگزینی برای میزان سرچ کلمات کلیدی: KeywordTool.io

keywordtool

قبل از این که بخواهیم چیزی در مورد این ابزار بگوییم، بایستی یادآور شویم که این ابزار، بر خلاف ابزارهای بالا دو مزیت دارد:

  • الف) رایگان است
  • ب) برای ایران به شکلی حرفه ای قابل استفاده است

این ابزار به شما کمک می کند تا به شکلی حرفه ای بهترین کلمات کلیدی را برای هدف خود برگزینید. برای استفاده از آن نیز کافی است که به وب سایت آن رفته، کشور را بر روی ایران تظیم نموده و سپس کلمه کلیدی پیشنهادی خود را برگزینید. با توجه به کلمه کلیدی وارد شده، این ابزار به صورت خودکار کلمه را در گوگل سرچ می کند.

اگر دقت کرده باشید، وقتی در گوگل در هنگام تایپ هستید، خود گوگل یک سری کلمه کلیدی به شما پیشنهاد می دهد. در این جا ارزش این ابزار معلوم می شود. در حقیقت این ابزار، آن کلمات پیشنهادی را جمع آوری کرده و برای شما می آورد.

این ابزار در عرصه بین المللی بسیار رایج است و تقریبا اکثر کشورها با توجه به مکانیزم جالب این ابزار، از آن استفاده می نمایند. سرعت این ابزار نیز به شکل شگفت انگیزی سریع است.

اگرچه این ابزار در حالت رایگان، میزان کلمه سرچ شده را نمی دهد، با این حال شما می توانید به کمک این ابزار، وب سایت خود را برای دامنه کلمات بسیار وسیعی سئو کنید.

برای استفاده از این ابزار، می توانید به آدرس http://keywordtool.io/ مراجعه فرمایید.

5- ابزاری محبوب معتبر از شرکت  moz: Open Site Explorer

ose

ابزار Open Site Explorer که به اختصار با نام OSE در میان سئوکاران شناخته می شود، ابزاری معتبر بوده و اطلاعات زیادی را در مورد یک وب سایت و وضعیت سئو آن به شما خواهد داد.

به علاوه این ابزار، اطلاعاتی که مختص شرکت moz است همانند موارد زیر را به شما خواهد داد:

  • Page authority
  • Domain authority

این پارامترها، شما را در شناخت هرچه بهتر رقبا سوق می دهد. در حقیقت شما با استفاده از این ابزار، به خوبی متوجه خواهید شد که بهترین بک لینک های رقبا کجا هستند و هر کدام چه انکرتکستی دارند. یا این که وضعیت کلی سئو آن ها چگونه است و این که شما چقدر توان رقابت با آن ها را دارید.

این ابزار اگرچه رایگان است، اما به تعداد بار محدودی می توان اضافه کرد و در صورتی که قصد استفاده بیش تر را دارید، می بایست آی پی خود را تغییر دهید.

برای استفاده از این ابزار، به این قسمت مراجعه فرمایید.

6- برنامه کنترل لینک ها از سایت شما: LinkPatrol

linkpatrol

این افزونه وردپرس اگرچه رایگان نیست، اما می توان نسخه رایگان آن را از سایت های مختلف دانلود کرد. شما به کمک این افزونه می توانید دقیقا متوجه شوید که سایت شما به چه وب سایت های دیگری لینک می دهد. به همین شکل، در صورتی که یکی از این لینک ها مشکل داشت به سادگی می توانید آن را حذف نمایید.

علاوه بر آن تجربه نشان داده است که لینک به سایت های غیر معتبر، می تواند تاثیر منفی فوق العاده ای در وب سایت شما بگذارد. به همین دلیل همواره توصیه می شود که به صورت مرتب، لینک های وب سایت خود را چک نمایید.

7- افزونه وردپرس Broken Link Checker

photo_2016-10-02_09-34-19

 

وقتی لینکی خطای 404 بدهد یا شکسته باشد، در صورتی که بازدیدکننده بخواهد از آن استفاده نماید، به بن بست خواهد خورد. این سبب می شود که کاربر از سایت شما تجربه بدی در ذهن خود داشته باشد.

گوگل هم دقیقا به همین دلیل، وجود این گونه لینک ها در وب سایت را دوست نداشته و سعی می کند که آن ها را در لیست نتایج به مرور زمان پایین آورد. به همین دلیل، همواره توصیه می شود که هر چندوقت یک بار کلیه لینک های وب سایت از لحاظ شکسته بودن چک شوند.

این افزونه وردپرس، دقیقا همین کار را انجام می دهد. این افزونه کاربردی به شما خواهد گفت که کدام لینک در کدام صفحه از نوع شکسته است و می بایست مورد بررسی قرار گیرد. یادتان نرود که لینک شکسته بسیار مهم بوده و می تواند در افت وب سایت شما حتی مهم ترین عامل باشد.

شما برای دانلود این افزونه بسیار مهم و کاربردی می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

8- افزونه نوفالو کردن لینک ها: Rel NoFollow Checkbox

wpnofollowexternallinks

در این قسمت، سعی کردیم که انواع لینک ها را شرح دهیم. دیدیم که لینک ها می توانند به صورت های نوفالو، فالو و یا حتی دوفالو! باشند. همان گونه که می دانید، بهتر است که لینک های خارجی سایت به صورت نوفالو تغییر نمایند. چرا که در غیر این صورت، امتیاز سایت شما به سایت های دیگر منتقل خواهد شد.

این افزونه بسیار جالب و کاربردی، یک چک باکس به صفحه لینک وردپرس اضافه می کند که با تیک زدن آن، مثل آب خوردن لینک تبدیل به نوفالو خواهد شد. این افزونه، کار را برای سئوکاران بسیار آسان می کند و به همین دلیل، آن را در این لیست قرار دادیم.

برای دانلود این افزونه فوق العاده مهم، می توانید به این جا مراجعه کنید.

9- اددان SEOquake در گوگل کروم

seoquake

SEOquake ، یکی از کاربردی ترین و بهترین ابزارها برای بررسی سئو سایت است. این اددان کاملا رایگان که روی مرورگر گوگل کروم نصب می شود، به شدت مورد علاقه سئوکاران بوده و قادر است که تنها با یک کلیک، وضعیت یک وب سایت را به سرعت آنالیز نماید.

این اددان، لینک های خارجی صفحه و متاها را به صورت جداگانه ارزیابی کرده و به سئو وب سایت شما نمره می دهد. به همین دلیل اغلب سئوکاران این اددان را روی گوگل کروم خود نصب نموده و قادرند به سرعت درباره وضعیت یک وب سایت نظر بدهند.

 شما از این لینک، می توانید این افزونه را به صورت کاملا رایگان دریافت و روی گوگل کروم نصب کنید.

سخن آخر: سرعت سایت را بالا ببرید!

site-speed

در سئو داخلی، یکی از مهم ترین فاکتورها سرعت سایت است. متاسفانه این فاکتور به مراتب کم تر مورد توجه قرار گرفته و ابزاری به صورت حرفه ای برای آن موجود نیست.

با این حال، شما می بایست در وب سایت خود، از عکس های کم حجم تر یا به اصطلاح بهینه شده استفاده نمایید. به علاوه شما می بایست تا حد امکان از قالب های سبک و کم حجم استفاده نمایید.

با سبک سازی سایت ، شما می توانید به صورت حرفه ای در جهت استفاده هرچه بهتر کاربران از وب سایت خود، گام بردارید.

6 دیدگاه دربارهٔ «9 ابزار و افزونه مهم حیاتی برای سئو وردپرس»

  1. واقعا عالی بود
    به نظرم من این افزونه Yoast SEO رو هرکسی نوشته باید دستش رو ماچ کرد!
    خیلی خیلی خیلی خوبه

  2. خیلی خیلی خیلی مفید بود
    به نظر منم Yoast اصلا بحثش جداست انگار طرف نابغه سئو قرن هست واقعا دمش گرم

  3. واقعا ممنونم ازتون که میاین وقت میزارین و اینا رو معرفی می کنین
    من خودم شدیدا علاقه مند به وردپرس هستم و به نظر بهترین سیستم مدیریت محتواست
    ایول دارین خلاصه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *