پرش به محتوا

مکمل بودن روابط عمومی و بازاریابی محتوا

ماهیت روابط عمومی و بازاریابی محتوا، شباهت های زیادی به یکدیگر دارند. در حقیقت می توان گفت آنها مکمل یکدیگرند. اکثر افراد بر این باورند که مهاجرت به شبکه های اجتماعی، با روابط عمومی مقابله و نیاز به آن را از بین خواهد برد. به هیچ عنوان این عقیده درست نیست. بر خلاف آن، در حوزه ارتباط و تبلیغات، روابط عمومی به صورتی متفاوت تر نسبت به طرحهای قدیمی تر، نمایان شده است. در این نوشتار ارتباط بحث روابط عمومی را با بازاریابی محتوا برای شما علاقه مندان به خرید رپورتاژ بررسی خواهیم نمود:

دلیل ترکیب بازاریابی محتوا و روابط عمومی با یکدیگر چیست؟

به اشتراک گذاشتن تفکر

بازاریاب محتوا و یا کسی که در زمینه روابط عمومی تخصص دارد بایستی همیشه تحولات و موضوعات جدید را به صورت به روز در حوزه های مختلف رصد نماید.

وقتی روابط عمومی را با راهبرد بازاریابی محتوا ترکیب می کنید، نظریه هایی که به ذهن هر کدام از گروه های روابط عمومی یا بازاریابی محتوا متبادر می شود را قادر خواهید بود بین هم رد و بدل کنید. برای نمونه، نظریه هایی که از سمت گروه روابط عمومی بیان می شود، ممکن است به ایجاد محتوا بر مبنای آخرین حوزه های بازاریابی بیانجامد. به علاوه، ایده هایی که توسط گروه بازاریابی محتوا بیان می شود، به گروه روابط عمومی در شناخت نوعی ازمحتوا که به وسیله مخاطبان اصلی مورد نظر قرار می گیرد، یاری رسانده و آن را مطالعه می نماید.

آسان سازی توسعه محتوا

نزدیک به 2.5 اگزابایت داده در طول روز ایجاد می شود. به همین خاطر است که ما هر روزه با مشکلات بیشتری در ماندگاری در حوزه دیجیتال مواجه می شویم. در نتیجه حتی در صورتی که از دقت کافی و لازم در ایجاد محتوا برخوردار باشید تا هنگامی که مخاطبین خود را به گونه ای صحیح نشناسید و محتوا و مضمون را در رسانه های اینترنتی مهم و قوی انتشار ندهید، اصلا برای کسب و کار شما مناسب نیست. روابط عمومی در اینجا می تواند شما را یاری رساند. هنگام ترکیب روابط عمومی با راهبردهای بازاریابی محتوا، محتوای تان را به راحتی می توانید روی سایت های مهم و رایج یا وبلاگ ها انتشار دهید.

پیشرفت شما در گرو این عمل خواهد بود و موجب جذب مخاطبان تازه ای خواهد شد. همچنین، شما را در انتشار یک پیام تجاری همگام، در تمام رسانه های اینترنتی و نیز شبکه های اجتماعی یاری می نماید.

ایجاد روابط و اعتماد

هر فردی که در زمینه روابط عمومی دارای تخصص کافی می باشد آگاه است که ایجاد روابط با افراد موثر مثل روزنامه نگاران و سردبیران روزنامه ها و مجلات گوناگون در شغل او اصلی ترین مسئله می باشد. با ترکیب روابط عمومی و بازاریابی محتوا، شما قادر خواهید بود محتوای موثرتر و دارای کیفیت بالاتری را به منظور استفاده این افراد مهیا نمایید. هنگامی که شما محتوایی که از کیفیت بالای برخوردار است و به خوبی مکتوب شده را برای این افراد فراهم می نمایید، تمایل آنها در ارتباط گرفتن با شما افزایش خواهد یافت. در نتیجه ایجاد یک ارتباط قوی که دارای میزان اعتماد بالایی بین شما و افراد موثر در جامعه خواهد بود را در بر خواهد داشت.

بهبود سئو سایت

اخبار موجود در اینترنت که در بیشتر اوقات اشتراک گذاری وسیعی را دارا می باشند، جهت بهینه سازی جستجوگرهای اینترنتی بسیار مناسب می باشند. این در شرایطی است که به علت برخوردار نبودن از اطلاعات سئو در محضر کسانی که تخصص روابط عمومی دارند، در استفاده از این داده های خبری جهت ارتقای تاثیرات سئو موفقیتی نصیبشان نمی شود.

ولی با ترکیب روابط عمومی با راهبردهای بازاریابی محتوا، قادر خواهید بود این داده های خبری را به وسیله لغات کلیدی مربوطه بهینه سازی نمایید. همچنین، می توانید این داده های خبری را مثمرثمرتر و گرانبهاتر کنید به طوری که این کار با گذاشتن لینک های داخلی در آن رخ می دهد و در آخر ارتقا و بالا رفتن ترافیک سایتتان را به همراه خواهد داشت.

چگونگی ترکیب بازاریابی محتوا با روابط عمومی

اگر روابط عمومی و بازاریابی محتوا با هم عمل نمایند، نتایج حاصله بسیار امیدوارکننده خواهد بود. اینکه چگونه آنها را باهم ترکیب نمایید وابسته به چهارچوب کسب و کارتان و منابع موجود می باشد.

آشنایی با نقاط قوت گروه ها

اگرچه هدف غایی روابط عمومی و بازاریابی محتوا یکسان است، ولی نگرش آنها با یکدیگر فرق می کند. به همین خاطر بایستی نقاط قوت هر کدام از گروه ها شناخته شود. اطلاعات گروه روابط عمومی نسبت به سئو ناچیز است. گروه بازاریابی محتوا نیز اطلاعاتی درباره روابط عمومی ندارد. در نتیجه، تعیین و شناسایی تخصص هر کدام از اعضای گروه و نقش آنها، نخستین عملی است که باید صورت دهید. برای نمونه کسانی که در زمینه بازاریابی محتوا تخصص دارند اغلب تمرکزشان بر روی مواردی مانند تعیین و اشنایی با مخاطبان هدف، تشخیص مسائل آن ها و طرز ایجاد ارتباط بین مخاطبانی که با یک محصول یا سرویس با محتوای مرتبط با همان محصول یا سرویس می باشد. اگرچه این عمل بخشی از مسئولیتهای قسمت روابط عمومی نیست، ولی آن ها از چگونگی دسترسی به مخاطبان هدف و مرتبط آگاهند. در صورتی که این دو گروه با هم مرتبط نباشند و نقاط قوت همدیگر را ندانند، نخواهند توانست مخاطبان هدف را به طور صحیح بشناسند.

سازماندهی تیم بازاریابی با کمک هر دو گروه

کمپین ها یا تیمهای بازاریابی به گروه های روابط عمومی و بازاریابی محتوا کمک می کند تا بتوانند نظریه ها و ایده های خود را با یکدیگر تشریک مساعی نمایند و اشتراک گذاری کنند. این موضوع موجب می شود تا در اغلب موارد بهترین نظریه ها و ایده ها در سازماندهی کمپین ها در نظر گرفته شود. همچنین هر دو گروه از پیگیری یک هدف مشترک اطمینان حاصل خواهند نمود و هر دو یک هدف را دنبال خواهند نمود. سرانجام اینکه این عمل باعث می شود که هر دو گروه و اعضای آنها آگاهی لازم را نسبت به مسئولیتهای خود در این کمپین ها به دست آورند و به طور کامل با هماهنگی و منطبق با اولویت های بیزینس شرکت و موضوعات مورد نیاز به پیش می روند.

تولید محتوای مشترک

بر خلاف این موضوع که متخصصان روابط عمومی آشنایی لازم را با دانش سئو ندارند اما در زمینه نگارشی بسیار توانا می باشند و قادرند مثل بازاریابان محتوا، محتوای با کیفیتی را ایجاد نمایند. در نتیجه اگر شما از آن ها بخواهید و تقاضا نمایید که در تولید محتوا مشارکت داشته باشند، محتوای مناسبتری را کسب خواهید نمود. این عمل کمک می کند تا هم به مخاطبان هدف خود یاری بهتر و بیشتری برسانید و همچنین مخاطب بیشتری را جذب نمایید. همچنین در مبحث برند سازی موفقیت بالاتری را کسب خواهید نمود.

مفهوم همه ی موارد بالا یعنی چگونه دو گروه با هم مرتبط باشند. ولی به علت هماهنگی گروه های گوناگون در کمپین های بازاریابی متفاوت، به هم خوردن رابطه میان گروه ها بسیار آسان است.

به منظور ممانعت از از دست رفتن زمان و منابع اقتصادی، بایستی کاملااطمینان حاصل نمایید که هر کدام از اعضای گروه ها اطلاعات مفید و آن لاینی دارند و آخرین اتفاقات را رصد می کنند. به همین علت برگزاری جلسات هفتگی یا دو هفته یکبار با هر کدام از اعضای گروه ها از اهمیت بالای برخوردار است تا آنها را در به روزرسانی اطلاعات بتوانید یاری رسانید و در برابر آخرین تغییر و تحولات هشدار مورد نیاز را بدهید.

ترکیب و ادغام گروه بازاریابی محتوا با روابط عمومی، یکی از مناسبترین مسیر ها جهت مقاومت در فضای بیزینس دیجیتال می باشد. هماهنگی و اشتراک میان این دو گروه می تواند پتانسیلی بی نهایت در حوزه بازاریابی اینترنتی ارائه نماید.

1 دیدگاه دربارهٔ «مکمل بودن روابط عمومی و بازاریابی محتوا»

  1. بازاریابی محتوایی همه ی دنیا نیست
    متاسفانه چند تا جوان تا اسمش رو میشنون دیگه فک می کنن همه چی رو بلد شدن … خیلی وقت ها من به این دوستانم میگم بابا کجای دنیا فقط به بازاریابی محتوایی اکتفا می کنن که انتظار دارین من بکنم ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *