پرش به محتوا

همه چیز درباره CDN یا شبکه توزیع محتوا (قسمت 2)

در قسمت قبلی، نکاتی را راجع به CDN آن برشمردیم. در این قسمت نیز این موضوع را برای شما علاقه مندان به خرید بک لینک ادامه خواهیم داد. پس با ما همراه باشید:

دستورالعمل کاری شبکه توزیع محتوا (CDN) چیست؟

نوع فن آوری استفاده شده

باهدف کاهش فاصله سرور با کاربر، سرویس CDN کار ذخیره سازی محتوای استاتیک وب سایت‌ها را در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف انجام می‌دهد که در مراکز داده با نام points of presence (PoP) اطلاق می‌شوند. هر PoP شامل گره‌ها و سرورهایی است. برخی از شبکه‌های توزیع محتوا به‌منظور کمک به توزیع محتوا شامل هزاران گره و ده‌ها هزار سرور می‌باشند که این عمل باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات می‌شود.

به‌طور مختصر باید اشاره کرد که وقتی یک کاربر می‌خواهد سایت شما را بازدید کند، درخواست او به سرور شبکه توزیع محتوا ارسال می‌شود. در نتیجه شبکه توزیع محتوا این درخواست را به نزدیک‌ترین PoP ریدایرکت می‌کند. این گره (node) محتوای مورد درخواست کاربر را برای او به‌صورت استاتیک ارائه می‌نماید، بنابراین تأخیر در ارسال داده کاهش یافته و در نهایت سبب افزایش میزان رضایت کاربر از ارائه‌ی محتوا می‌شود.

نحوه عملکرد

بیشتر سرویس‌های شبکه توزیع محتوا با عنوان Application Service Providers فعالیت می‌کنند. تعدادی از مالکان شبکه‌اینترنت تولید شبکه توزیع محتوای اختصاصی را آغازمی‌نمایند و به این روش باعث بهبود نحوه‌ی ارسال داده‌ها به کاربران می‌شوند و در نهایت درآمد آن‌ها افزایش می‌یابد.

حافظه‌های پنهان وب

این حافظه محتواهایی که برای کاربران جذاب هستند را روی سرورهایی بالاتری تقاضا به‌منظور دریافت آن محتوا ذخیره سازی می‌نماید. استفاده از این پروسه نیاز به پهنای باند را کاهش داده و بار موجود روی سرور را کاهش می‌دهد و سرعت جواب دهی به کاربران را افزایش می‌دهد.

تکنیک‌های شبکه‌های توزیع محتوا

شبکه‌های توزیع محتوا از روش‌های شبکه‌ای متفاوتی برای ارائه محتوا استفاده می‌کنند تا بتوانند ارسال آن را به کاربر هدف بهینه سازی نمایند. این تکنیک‌ها شامل تعادل بار سرور، حافظه پنهان وب (web caching)، سرویس‌های محتوا و مسیر یابی می‌شوند.

تعادل بار سرور

در این تکنیک به‌طور هم‌زمان می‌توان از یک یا چند پروسه استفاده کرد؛ که از آن جمله می‌توان به یک لایه سوئیچ ۷-۴ تایی (سوئیچ وب یا سوئیچ محتوا) اشاره نمود که برای یک آی پی آدرس اختصاصی شده است که این عمل ترافیک را بین چند سرور یا حافظه‌ی پنهان تقسیم نماید. این سوئیچ‌ها باعث هدایت ترافیک آی پی های متصل به آن، به سرورهای مختلف می‌شود و بنابراین بار ترافیکی که بر روی سرورهای مختلف وارد شده تقسیم می‌شود. همچنین اگر ارائه‌ی محتوا در یک سرور مختل شود، باری که روی آن سرور وجود دارد بین سرورهای دیگر تقسیم شده و در نتیجه قابلیت اطمینان زیادی برای ارائه‌ی محتوا ارائه می‌شود.

پروتکل‌های سرویس محتوا

جهت دسترسی کاربران از طریق شبکه توزیع محتوا به سرویس‌های محتوای قابل دسترس، پروتکل‌های سرویس محتوای زیادی طراحی شده است. پروتکل انطباق محتوا در اینترنت (ICAP) در اواخر دهه ۹۰ میلادی طراحی شد تا یک استاندارد برای ارتباط با سرورها ارائه نماید. سپس پروتکل OPES متشکل از راه حل‌های مختلف ارائه شد که سرویس OPES نامیده می‌شود و قادر به ذخیره سازی بر روی پردازنده‌های OPES می‌باشد، یا از روی سرور از راه دور فراخوانی گردد. همچنین پروتکل ESI نیز جهت رفع معضل سیستم‌های حافظه پنهان که باهدف ذخیره سازی محتویات وب سایت‌ها ایجاد شده بودند، به وجود آمد.

جهت یابی درخواست

این تکنیک، وظیفه هدایت درخواست‌های کاربران به نزدیک‌ترین گره، با بیشترین ظرفیت ارائه‌ی محتوا را به عهده دارد. به‌منظور انجام این عمل استفاده از الگوریتم‌های مختلفی مورد نیاز است. بازنویسی HTML، مسیر یابی درخواست با توجه به DNS کاربر و بالانس جهانی بار بر روی سرورها از جمله این الگوریتم‌ها می‌باشد. دسترسی کاربر به نزدیک‌ترین سرور توسط روش‌های مختلفی از جمله بازبینی ارتباط (connection monitoring) و reactive probing، proactive probing برآورد می‌شود.

مزایای استفاده از شبکه توزیع محتوا (CDN) برای مالکان وب سایت‌ها

از مزایای استفاده از شبکه توزیع محتوا برای مالکان سایت می‌توان به بار شبکه‌ای پایین‌تر اشاره نمود که باعث ممانعت از اختلالات سرور می‌شود و در نتیجه هزینه‌ی ارسال محتوا به مخاطب را کاهش می‌دهد. به‌علاوه سایت‌هایی که از این سیستم استفاده می‌کنند در برابر حمله‌های گروهی DDoS محافظت می‌شوند و باقابلیت اطمینان بیشتر، به‌طور صد درصدی در دسترس بودن محتوا را بالاترین کیفیت برای مخاطبان فراهم می‌آورند.

به‌وسیله هدایت کاربران به نزدیک‌ترین سرور به‌منظور دریافت یک محتوای به‌خصوص، بار شبکه تا حدود زیادی کاهش می‌یابد. این مسئله باعث بهبود زیاد عملکرد یک وب سایت می‌شود و مهم‌تر از آن اینکه از هر اختلال بالقوه در سرور نیز پیشگیری می‌نماید؛ زیرا بار شبکه توسط شبکه توزیع محتوا، به‌صورت متعادل بین سرورها تقسیم می‌شود.

به علت اینکه بار شبکه به‌طور برابر بین نزدیک‌ترین سرورها به کاربران تقسیم می‌شود، در هر سرور اصلی تعداد بازدیدکنندگان یک محتوا کاهش داده می‌شود که به میزان زیادی هزینه‌ی ارسال محتوا را با کاهش روبه رو می‌کند و در نتیجه درآمد خوبی از این محل حاصل می‌شود. این تقسیم بار ظرفیت سرورهای قابل دسترس را افزایش می‌دهد و به شما در مواجهه با افزایش آنی در ترافیک برخی سرورهای خاص کمک می‌کند تا در ارائه خدمات به کاربران مشکلی نداشته باشید.

همچنین امنیت وب سایت شما با استفاده از این شبکه افزایش می‌یابد. به دلیل اینکه تقسیم بار بین سرورها صورت می‌گیرد، دیگر دسترسی تروجان های گروهی به پایگاه داده شما محدود می‌شود و فعالیت آن‌ها قبل از هر حمله مختل می‌شود. به علت پراکندگی زیر ساخت های شبکه توزیع محتوا، اگر از آن استفاده شود، امنیت شبکه بیشتر خواهد شد. این سرویس به‌راحتی با حملات DDoS، با استفاده از پهنای باند مقابله می‌نمایند. این سرویس در هر شرایطی، کل ترافیک شما را حفظ کرده و امنیت سایت شما را به ارمغان می‌آورد.

از آنجا که با این سرویس فرایند ارسال محتوا سریع‌تر می‌شود، به‌طور قابل توجهی قابلیت اطمینان محتوا نیز افزایش می‌یابد که این مسئله به‌خوبی بر تجربه‌ی کاربران تأثیر مثبت می‌گذارد. در صورت داشتن نسخه‌های کپی شده از محتوا که بین سرورهای مختلف در تمام دنیا توزیع شده است، محتویات وب سایت شما طور صد درصدی برای تمامی کاربران شما قابل دسترسی خواهد داشت.

مزایای استفاده از شبکه توزیع محتوا برای کاربران

کاهش زمان بارگذاری سایت‌ها مهم‌ترین مزیت این سرویس برای کاربران است. به این دلیل که کاربران سریع‌تر به درخواست خود خواهند رسید و در نتیجه محتوای کمتری را از دست بدهند؛ زیرا محتوا با سرعت بیشتر و از مسیر کوتاه‌تری به آن‌ها ارائه می‌شود.

چون محتوای وب روی سرورهای بسیاری در سراسر دنیا توزیع شده‌اند، باید گفت که معمولاً کاربران به یکی از سرورها نزدیک هستند و به همین خاطر کاهش زیاد تأخیر در بارگذاری رخ می‌دهد.

9 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز درباره CDN یا شبکه توزیع محتوا (قسمت 2)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *