پرش به محتوا

همه چیز درباره CDN یا شبکه توزیع محتوا (قسمت 3)

در قسمت اول و قسمت دوم این نوشتار، نکاتی را راجع به CDN و یا همان شبکه توزیع محتوا برای شما عزیزان علاقه مند به خرید بک لینک شرح دادیم. در این قسمت این موضوع را ادامه خواهیم داد. پس با ما همراه باشید:

نقاط قوت و ضعف (CDN) شبکه توزیع محتوا

اگر برای ارائه محتوای سایتتان از یک شبکه توزیع محتوا استفاده می‌نمایید، مطمئن باشید که سرعت بارگذاری سایتتان را بهبود داده‌اید و از نارضایتی و میزان دفع کاربر سایت تا حد زیادی کم کرده‌اید و سئوی سایتتان را بهبود داده‌اید. اکنون با استفاده از این سرویس به‌راحتی می‌توانید از تصاویر و ویدئوهایی با حجم‌های بیشتر استفاده کنید و سرعت بارگذاری‌تان بدون مشکل خواهد بود؛ اما باید بدانید که استفاده از این سرویس دارای ضعف‌هایی نیز می‌باشد. از جمله‌ی این نقاط ضعف می‌توان به محدود شدن دسترسی برخی کاربران به سایت اشاره نمود؛ زیرا برخی سازمان‌ها و یا حتی کشورها دسترسی به برخی سایت‌ها را برای برخی کاربران محدود می‌کنند، بنابراین بسیاری از دامنه‌ها در این سازمان‌ها و کشورها از دسترس خارج می‌شود.

ضعف دیگر این شبکه با فایل‌های بهینه نشده شما در ارتباط است. میزبان‌های رایگان شبکه توزیع محتوا فایل‌ها را به‌صورت ۱۰۰% در اختیار می‌گذارند اما پک‌های فایل‌ها ممکن است حجم زیادی داشته باشند و ارائه آن‌ها با مشکلاتی روبه رو شود. با یکپارچه سازی فایل‌های CSS و JavaScript می‌توانید از حجم فایل‌ها بکاهید تا سرعت دانلود آن‌ها افزایش یابد. به این وسیله می‌توانید در یک شبکه توزیع محتوای خصوصی، فایل‌های بهینه شده را بارگذاری کنید. استفاده از این روش علاوه بر صرف زمان زیاد و نیاز به تلاش‌های فراوان، هزینه‌های سنگینی نیز به همراه دارد.

اگر از شبکه‌های رایگان توزیع محتوای استفاده کنید، اصلی‌ترین مشکل و نگرانی شما امنیت داده‌ها خواهد بود و در صورتی که یک پایگاه داده در شبکه توزیع محتوا مختل شود یعنی کرش (crash) کند، هیچ کاری از دست شما بر نمی‌آید جز اینکه برای بازگردانی دوباره داده‌ها منتظر بمانید. البته باید توجه داشت که این رخداد به‌ندرت برای این سرویس‌ها اتفاق می‌دهد.

چگونه یک شبکه توزیع محتوای مناسب (CDN) را می‌توان انتخاب کرد؟

در هنگام انتخاب یک شبکه توزیع محتوا باید ویژگی‌های خاص آن دقت لازم را داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که سرویسی با بهترین کیفیت را برای پاسخ به الزاماتتان انتخاب کرده‌اید. اگر چه در انتخاب سرویس، هزینه آن فاکتور مهمی است اما باید ویژگی‌های مهم دیگری را نیز مورد توجه قرار دهید.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب، سرعت سرویس می‌باشد زیرا درنهایت این شبکه باید، سرعت را بالا برده و بهبود عملکرد سایت از دید کاربران را به همراه داشته باشد؛ بنابراین باید بدانید سرویسی که در اختیار شما قرار دارد با چه سرعتی محتوای شما را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. از طرف دیگر در یک سرویس باکیفیت، علاوه بر فاکتور سرعت، قابل اعتماد بودن سرویس نیز اهمیت دارد. از این رو در انتخاب سرویس باید اطمینان کسب کنید که به نیازهای مخاطب پاسخگو باشد.

علاوه براین اپراتورهای یک سرویس مناسب، دائماً به آن رسیدگی می‌کنند و با توجه به یک اصل منطقی پیوسته آن را به‌روز می‌کنند. در بروز رسانی‌ها، دسترسی به شبکه برای مشتریان بسیار مهم است و باید حتی برای لحظه‌ای از بین نرود و همواره شبکه به‌درستی خدمت رسانی کند.

علاوه بر عواملی که در بالا ذکر شد، در انتخاب یک سرویس باید به خدمات و پشتیبانی‌های آن نیز توجه داشته باشید. این نکته بسیار مهمی است زیرا شما باید بدانید در هنگام مواجه شدن با یک مسئله، تیم پشتیبانی چه خدماتی به شما ارائه خواهد داد و چگونه با مشکل شما مواجه خواهد شد. باید اطمینان حاصل کنید که در هنگام مواجه شدن با مشکلات جدی، اپراتورهای پشتیبان به‌موقع می‌توانند آن را برطرف نموده و از تکرار آن ممانعت نمایند.

هنگام انتخاب شبکه توزیع محتوا تمامی موارد فوق از اهمیت زیادی برخوردار هستند اما شاید مهم‌ترین نکته در انتخاب سرویس، مکان قرار گیری سرورهای شبکه می‌باشد. این موضوع به نسبت ویژگی‌های بالا ممکن است کمی بی‌ربط باشد اما از ارزش فوق‌العاده‌ای برخوردار است. اگر از یک شبکه توزیع محتوا استفاده می‌کنید، هیچ کدام از کاربران شما نباید از سرورهای ارائه دهنده‌ی محتوای شما دور بمانند. در صورتی که این فاکتور رعایت نشود ممکن است تمامی فاکتورهای دیگر را تحت تأثیر قرار دهد و در نتیجه محتوای باکیفیتی به دست مخاطب نرسانید.

بنابراین منطقی است که در اولویت اول محل قرار گیری سرورهای شبکه توزیع محتوای مد نظرتان را شناسایی کنید تا مطمئن شوید در هنگام استفاده از آن، شما و کاربرانتان از آن سرویس بهره کافی را خواهید برد.

اگر از سرویس‌های شناخته شده‌ی مدیریت محتوا مانند ورد پرس استفاده می‌کنید، پیاده سازی این سرویس بسیار ساده‌تر است؛ زیرا در سیستم‌های مدیریت محتوا افزونه‌هایی طراحی شده که بتوانید بدون هیچ مشکلی از شبکه توزیع محتوا استفاده نمایید.

نکته‌ای که باید بدانید این است که حتی اگر شما از مفاهیم پایه این شبکه‌ها اطلاع کافی نداشته باشید، باز هم به‌آسانی می‌توانید آن‌ها را راه اندازی و پیاده سازی نمایید. سرویس‌های شبکه توزیع محتوا به‌آسانی قابلیت پیاده سازی بر روی هر سایتی را دارند و تمام کاری که باید انجام دهید این است که نرم افزارهای ذخیره‌ای و نرم افزارهای سرویس مد نظرتان را نصب نمایید.

باید دانست که استفاده از یک شبکه کم کیفیت توزیع محتوا نیز از استفاده نکردن از این شبکه‌ها بسیار بهتر می‌باشد. توسط این سرویس، مخاطب ارتباط بیشتری با سایت شما برقرار خواهد نمود و در نتیجه رتبه‌ی شما در نتایج موتورهای جستجو بهتر خواهد شد.

سرویس‌های عمومی شبکه توزیع محتوای رایگان و محبوب‌ترین سرویس‌های CDN پرداختی

وقتی بهترین سرویس شبکه توزیع محتوا را برای وب سایت خود انتخاب می‌کنید، می‌توانید از نسخه‌های پولی و یا نسخه‌های رایگان عمومی آن بهره‌مند شوید. هر دوی آن‌ها مزایا و معایبی را برای شما خواهند داشت، اما انتخاب سرویسی که به بهترین شکل به نیازهای شما پاسخ می‌دهد بسیار حائز اهمیت است.

1 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز درباره CDN یا شبکه توزیع محتوا (قسمت 3)»

  1. عالی بود
    شاید این مطلب برا حال حاضر یه خورده عجیب باشه ولی شرط میبندم همه سایتا به زودی میرن رو سی دی ان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *