پرش به محتوا

مدت زمان تأثیر بک لینک‌ها چقدر است؟

در این مقاله قصد داریم دربارهٔ مدت زمانی که طول می‌کشد تا بک لینک‌ها تأثیر خود را بگذرانند صحبت کنیم. همهٔ ما می دانیم که برای کسانی که کسب و کار اینترنتی دارند و منبع درآمدشان اینترنت است، بسیار اهمیت دارد که بتوانند خدمات سایت و محصولات خود را به کاربران بیشتری به نمایش بگذارند. البته یک پاسخ قطعی برای مدت زمان دقیق تأثیر بک لینک‌ها وجود ندارد ولی دانستن یک مدت زمان حدودی برای رسیدن به نتیجهٔ دلخواه سریعتر لازم است.

به طور کلی راه‌های زیادی برای افزایش سرعت این اثربخشی وجود دارد که باهم بررسی خواهیم کرد زیرا میدانیم دغدغهٔ بسیاری از صاحبان سایت و ادمین هاست؛

قبل از صحبت دربارهٔ مدت زمان اثربخشی بک لینک‌ها ابتدا لازم است به توضیح بک لینک‌ها بپردازیم؛

بک لینک چیست؟

بک لینک‌ها موضوع بسیار مهمی‌اند که در سئوی سایت شما و افزایش رتبهٔ سایت شما بسیار مؤثر است. در واقع بک لینک یک سیگنالی که برای موتورهای جستجو است که محتوای یک سایت را به سایت دیگر متصل می‌کند. بک لینک یا لینک برگشت زمانی ایجاد می‌شود که یک وبسایت به وبسایت دیگری پیوند خورده و به اصطلاح لینک شود. به بک لینک‌ها ” لینک‌های ورودی به عقب ” نیز میگویند. هرچه یک سایت بک لینک‌های بیشتری بدست آورد در موتور جستجوی گوگل رتبهٔ بالاتری خواهد داشت و محتوای آن بیشتر دیده خواهد شد.

 

آیا بک لینک سازی کار آسانی است؟

خیلی از کاربران تصور می‌کنند بک لینک سازی کار ساده‌ای است در حالی که اینطور نمی‌باشد و مهارت و تخصص و ابزار مخصوص خود را دارد. بک لینک سازی روش‌های مختلفی دارد که به چند مورد از آنها با توضیح مختصر اشاره می‌کنیم؛

بک لینک محتوایی:

بک لینک محتوایی با نوشتن محتوای باکیفیت ایجاد می‌شود. محتوای باارزش در بالا بردن رتبهٔ سایت نقش بسزایی خواهد داشت.

بک لینک‌های فالو (دنبال کردن)

اگر شما در سایت خود از مطالب معتبر و با ارزش استفاده کنید و اعتماد گوگل را جلب کنید، گوگل هم سایت شما را به عنوان سایت معتبر به کاربران معرفی خواهد کرد. یعنی سایت شما در رتبه‌های بالای جستجو قرار خواهد کرد. لینک فالو از سایت‌های دیگر به سایت شما اشاره می‌کند که هرچقدر این لینک‌ها بیشتر باشد وضعیت شما در موتور جستجوی گوگل بهتر خواهد بود.

بک لینک‌های نوفالو (بدون دنبال کردن)

تجربه نشان داده است که بک لینک‌های فالو از نوفالو بهتر است. به طور کلی لینک نوفالو به سایت دیگر اشاره ندارد بلکه به این صورت است که هرجا نیاز به نمایش لینک سایت شود از تگ نوفالو استفاده می‌کنند تا از اسپم جلوگیری کند. تگ نوفالو به شکل زیر است؛

<a href =”http://www.Examplesite.com”rel=”nofollow”>Title link</a>

تفاوت لینک فالو با نوفالو در همین مقدار rel”” است البته این تفاوت در کدهای هر یک است و برای فهمیدن آن باید روی لینک کلیک کرده و گزینهٔ inspect را انتخاب کنید اگر عبارت مقابل “rel” برابر “nofollow “ بود یعنی لینک موردنظر نوفالو است.

روش دیگر برای تشخیص لینک‌های نوفالو این است که روی صفحهٔ موردنظر کلیک راست کرده و گزینهٔ view source را انتخاب کنید و با جستجوی عبارت نوفالو تعداد و مکان هر یک از لینک ای نوفالو را می‌یابیم. استفاده از ابزار Nofollow tools هم در این مورد رایج است.

بک لینک از رقبای سایت:

همواره بک لینک از رقبا بسیار مهم است و به سود شما خواهد بود.

بک لینک با استفاده از کسب و کار مکمل:

کسب و کار مکمل همان سایت‌هایی است که رقیب شما نیستند و محصولات و خدماتی متفاوت با شما ارائه می‌دهند.

بک لینک از پروفایل شبکه‌های اجتماعی مختلف:

لینک وبسایت را باید در پروفایل همهٔ شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهید زیرا امروزه عموم مردم عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و باعث بیشتر دیده شدن سایت شما و در نتیجه افزایش رتبه سایت شما خواهد شد.

بک لینک از طریق EBook ها:

E book یا کتاب الکترونیکی یکی از روش‌های لینک سازی است که با اینکه نوشتن آن کمی زمانبر است ولی روش خوبی برای بک لینک سازی است.

بک لینک با مطالب آموزشی:

با انتشار مطالب اموزشی می‌توانید افراد دیگر مشغول در کسب و کارهای اینترنتی را جذب و از سایت آنها برای قراردادن لینک سایت خود استفاده کنید.

بک لینک برند یا نام تجاری خود:

همواره در جستجوی نام برند خود در سایت‌های دیگر باشید و در صورتی که با نام برند خود مواجه شدید از صاحب سایت بخواهید که نام برند شما را حتماً با لینک سایت به کار ببرد.

بک لینک سازی با استفاده از کلمات کلیدی:

علاوه بر نام برند می‌توانید از کلمه‌های دیگر هم برای بک لینک سازی استفاده کنید.

بک لینک از پست الکترونیکی:

می‌توانید مطالب جدید خود را به کاربران سایت با استفاده از ایمیلی که در سایت ثبت نام کرده‌اند ارسال کنید.

بک لینک از ویدیو:

ویدیو هم یکی از روش‌های ساخت بک لینک است که می‌توان به آن اشاره کرد. بیشترین ویدیوهادر سایت یوتیوب قرار می‌گیرند.

بک لینک با انتشار یک خبر:

با دنبال کردن خبرهای روز و شرکت در انتشار اخبار با نوشتن تحلیل‌های جدید و جذاب می‌توانید بک لینک بسازید و بازدید کننده‌های زیادی را جذب کنید.

بک لینک‌های EDU:

بک لینک‌های EDU همان بک لینک‌های آموزشی و دانشگاهی‌اند که به طور معمول آتوریتی بالایی دارند.

بک لینک‌های Gov:

بک لینک‌های Gov بک لینک‌های دولتی هستند که مثل بک لینک‌های EDU از ارزش و آتوریتی بالایی برخوردارند. در صورت همکاری با سازمان‌های دولتی می‌توانید از آنها برای قرار دادن لینک سایت خود استفاده کنید.

بک لینک‌های ORG:

استفاده از بک لینک‌های ORG یا سازمانی بسیار راحت‌تر از بک لینک‌های EDU,GOV می‌باشد و می‌توانید حامی مالی این سازمان‌ها شوید و خدمات خود را در اختیار این سازمان‌ها قرار دهید.

بک لینک پست مهمان:

می‌توانید وبسایت های مرتبط با موضوع وبسایت خود را پیدا کرده و درخواست کنید تا لینک سایت شما را با عنوان پست مهمان در وبسایت خود قرار دهند.

بک لینک با استفاده از Google My Business:

حتماً بعد از راه اندازی وبسایت خود را آن را در Google My Business ثبت کنید و بعد از ثبت وبسایت خود حتماً لینک آن را در این پلتفرم قرار دهید تا اطلاعات سایت شما قبل از مشاهده در دسترس کاربران قرار گیرد.

بک لینک از نقد و بررسی:

این بک لینک هم توسط نویسنده‌های سایت‌هایی است که در آن به نقد و بررسی خدمات و محصولات سایت‌های دیگر می‌پردازند. البته که این هم یکی از روش‌های ساخت بک لینک است. شما می‌توانید از این سایت‌ها بخواهید که لینک سایت شما را به اشتراک بگذارند.

مصاحبه:

برای اینکه یک مصاحبه‌ای داشته باشید تا در نهایت به انتشار لینک شما موجب شود باید نسبت به برقراری مصاحبه علاقه نشان دهید و حتماً لینک سایت خود را به مصاحبه کننده بقرستید تا از آن در سایت خود استفاده کند.

بک لینک با استفاده از سایت‌های ویکی:

سایت‌های ویکی مثل ویکی پدیا هم در ساخت بک لینک‌ها می‌توانند نقش داشته باشند. برای این کار فقط کافیست سایت‌های ویکی مرتبط با موضوع سایت خود را پیدا کنید و با آنها در انتشار مطالب مفید و آموزشی همکاری داشته باشید و لینک خود را به اشتراک بگذارید.

بک لینک گرافیکی:

از بک لینک‌های گرافیکی می‌توان به لوگوی یک سایت نام برد. با کلیک روی لوگو به لینک مورد نظر دسترسی پیدا خواهید کرد. در هر سایتی که از لوگوی شما استفاده شود باید درخواست کنید لینک سایت شما را هم در روی آن قرار دهند.

بک لینک اینفوگرافیک:

ایجاد اینفوگرافیک می‌تواند برای لینک سازی و کسب بک لینک‌های زیادی منجر شود. در ایجاد اینفوگرافیک از آمار سایت‌ها می‌توانید به کار ببرید.

اینفوگرافیک از ترکیب دو کلمهٔ Information و Graphic ایجاد شده است.

از طراحی اینفوگرافیکی برای انتقال سریع و درک بهتر اطلاعات به مخاطب استفاده می‌کنند. البته باید مخاطب خود را هم در نظر بگیرید چرا که مخاطب تازه کار به اطلاعات ساده‌تر و قابل فهم تری نیاز دارد در حالی که مخاطب دارای مهارت و تخصص اینگونه نیست و نیاز به اطلاعات تکمیلی و تخصصی‌تر دارد.

انواع لینک سازی

لینک سازی در دو نوع داخلی و خارجی وجود دارد.

لینک سازی داخلی (Internal Links):

در لینک سازی داخلی، پیوند بین صفحات داخلی یک سایت ایجاد می‌شود لینک داخلی در دامنهٔ یکسان از یک صفحه به صفحهٔ دیگر می‌رود. ساده‌ترین نوع لینک سازی، لینک سازی داخلی است زیرا همواره تحت کنترل شماست.

لینک سازی خارجی (External Links):

اما در لینک سازی خارجی از سایتی به سایت دیگر پیوند ایجاد شده است. در لینک سازی خارجی برخلاف داخلی، لینک‌های هستند که به یک دامنه غیر از دامنهٔ خود پیوند داشته باشد.

استفاده از ابزارهای مخصوص برای مقایسهٔ سایت‌ها برای تحلیل سایت و بک لینک‌ها و شناسایی بهترین آنها برای تاثیرگذاری بیشتر و سریع‌تر بک لینک‌ها لازم است.

“Ahrefs” یکی از ابزارهای کاملی است که برای این منظور کاربرد دارد.

عوامل مؤثر در تأثیر بک لینک

حال به بررسی مدت زمان تأثیر بک لینک‌ها خواهیم پرداخت؛ البته باید بدانید که اثربخشی لینک سازی در سئو خیلی سریع و در مدت زمان کوتاه رخ نمی‌دهد و نیازمند صبر و حوصله بسیار است. با استفاده از بک لینک خوب می‌توان پرش قابل توجهی از رتبه‌های بالا به رتبه‌های پایین‌تر داشت. برعکس با استفاده از بک لینک نامناسب و بی کیفیت لینک شما توسط گوگل، اسپم شناخته شده و اثر منفی در سئوی سایت شما خواهد گذاشت. البته همه لینک‌ها ارزش یکسانی ندارند و میزان اثربخشی آنها متفاوت خواهد بود.

هر بک لینک منحصر به فرد است و قدرت آن وابسته به عوامل بسیاری است که در ادامه به عوامل مؤثر بر کیفیت بک لینک‌ها خواهیم پرداخت؛

 

مرتبط بودن:

بک لینکی که استفاده می‌کنید همواره باید با موضوع سایت ارتباط داشته باشد. البته در سایت‌های خبری که متکی به یک موضوع نیستند می‌توان از بک لینک‌های متنوع استفاده کرد.

تازگی بک لینک:

بک لینک باید همیشه تازه باشد و لازم است به صورت مداوم از بک لینک‌های جدید استفاده کنید. هرچه بک لینک‌ها به روز تر باشند تأثیر بیشتری خواهند داشت.

اعتماد موجود و اعتبار سایت:

اعتبار سایت و میزان فعالیت سایت از شروع تا به امروز از جمله عوامل مهم در کیفیت بک لینک‌ها می‌باشد. سایت‌هایی که به تازگی تأسیس شده باشند این امتیاز را به مرور بدست خواهند آورد.

تعداد لینک خروجی:

تعداد لینک‌های خروجی نباید به قدری زیاد باشد که باعث ترافیک در سایت شود و بازدید کاربران را کاهش دهد. صفحهٔ پیوند داده شده هرچه قدر از لینک‌های خروجی کمتری استفاده کرده باشد بهتر خواهد بود.

قدرت رقابت:

اگر سایت شما در رنکینگ رتبهٔ پایین‌تری (بیشتری) داشته باشد از نظر رقابتی کار برای شما سخت خواهد بود. پس بالا بودن رتبهٔ سایت یکی از ویژگی‌های مهم یک بک لینک خوب می‌باشد. سایتی رتبه بهتری از نظر گوگل خواهد داشت که عمر طولانی‌تری داشته باشد.

حال می‌خواهیم به این سؤال که چه مدت طول می‌کشد تا لینک دهنده تأثیر خود را بگذارد پاسخ دهیم.

به طور کلی عوامل مختلفی در تعیین مدت زمانی که بک لینک اثر قطعی خود را بگذارد وجود دارد؛

دامنهٔ وبسایت:

وبسایت هایی که دامنهٔ بزرگ‌تر و وسیع‌تری دارند نتیجهٔ مثبتی در اثرگذاری سریعتر بک لینک دارند و مدت زمان آن طول کشیدن آن را کاهش می‌دهند.

برند سایت:

برند سایت از جمله عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در سرعت اثرگذاری لینک است. هر چقدر سایت شما شناخته شده تر و به عبارت دیگر قدیمی‌تر باشد به نفع شما خواهد بود.

نوع بک لینک مورد استفاده:

استفاده از بک لینک‌های خوب و با کیفیت که در بالا ویژگی‌هایشان شرح داده شد هم در تاثیرگذاری هرچه زودتر و سریع‌تر بک لینک بسیار حائز اهمیت است و موجب بهبود رتبه سایت شما در گوگل خواهد شد.

سرعت بک لینک:

سرعت بک لینک هرچقدر بیشتر باشد در بهبود رتبهٔ سایت شما تأثیر مثبت خواهد داشت. همواره باید به این موضوع دقت کنیم که گوگل از هوشمندی بالایی برخوردار است و اگر از بک لینک‌های طبیعی استفاده نکنید سریع این موضوع را تشخیص می‌دهد و موجب افت رتبه سایت می‌شود.

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد تأثیر بک لینک‌ها در سه فاز مهم انجام می‌شود که عبارتند از؛

  • ایندکس شدن
  • جهش در رتبه
  • تعادل سرعت در جهش رتبه

1) ایندکس شدن:

منظور از ایندکس کردن همان فهرست بندی بک لینک‌هاست. به عبارت دیگر بعد از نوشن هر محتوا در سایت مدت زمان مشخصی طول خواهد کشید که سایت و مطالب شما ثبت و ایندکس شوند. هرچه گوگل بک لینک‌های شما را سریعر ایندکس کند یعنی بک لینک تأثیر خود را گذاشته است. البته ایندکس شدن خیلی سریع و به سادگی رخ نمی‌دهد.

برای اینکه تشخیص دهید که ایا سایت شما ایندکس شده است یا خیر؟ لازم است به شکل زیر عمل کنید؛

ابتدا وارد سایت گوگل شده و سپس لینک مورد نظر خود را نوشته و جستجو کنید اگر نتایج جستجو حاوی لینک و آدرس سایت شما باشد باید از ایندکس شدن لینکتان خشنود باشید در غیر این صورت اگر آدرس سایت مورد نظر نمایش داده نشود به معنای این است که بک لینک هنوز ایندکس نشده است.

ایا میدانید چه دلایلی وجود دارد که بک لینک شما ایندکس نشود؟

گوگل به هیچ وجه لینک‌های بی کیفیت و اسپم را ایندکس نخواهد کرد. اگر محتوای سایت شما از مطالب سایت دیگر کپی شده باشد و یا از مطالب ضعیف، به درد نخور و غیرمعتبر استفاده کرده باشید بک لینک‌ها ایندکس نمی‌شود.

به یاد داشته باشید طولانی بودن محتوا و داشتن بیشتر از 1000 کلمه نیز در ایندکس شدن سایت و بک لینک‌هایتان مؤثر خواهد بود. زیرا هرچه محتوا کامل‌تر باشد مطالب مفید وبا کیفیت‌تری ارائه می‌شود و گوگل هم این نکته را در نظر می‌گیرد.

برای اینکه بک لینک‌های شما ایندکس شوند چه باید کرد؟

مهم‌تر از هرچیز باید صبر و حوصله بسیاری داشته باشید تا بک لینک‌هایتان سریعتر ایندکس شود. اگر تمام اصول و قواعد را رعایت کرده باشید شک نکنید در طی چند روز تا چند هفته به هدف خود خواهید رسید زیرا گوگل به هیچ عنوان حق شما را پایمال نخواهد کرد. پس اجازه دهید به مرور این اتفاق بیفتد.

با این حال اگر تمام قوانین را رعایت کردید و کلی هم صبر کردید ولی باز بک لینک شما توسط گوگل ایندکس نشد می‌توانید آدرس سایت خود را به کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید تا هرچه سرعتر بک لینک شما ایندکس شود. برای این کار ابتدا به ابزار وب مستر گوگل بروید و آدرس سایت موردنظر خود را وارد کرده و بعد از پاسخ به سؤال امنیتی گوگل درخواست خود را ارسال کنید. البته لازم به ذکر است اینکار ساده هم محدودیت‌هایی دارد و شما می‌توانید حداکثر 500 آدرس اینترنتی را در هر هفته به ابزار وب مستر گوگل ارسال کنید.

اگر این روش هم جواب نداد می‌توانید آدرس اینترنتی مورد نظر خود را با استفاده از ابزارهای ایندکس گذاری پینگ کنید. در واقع با پینگ کردن شما به گوگل اطلاع رسانی خواهید کرد که سایت جدیدی ایجاد کرده‌اید یا بروزرسانی در آن انجام داده‌اید. البته اینکار را هم نباید بیشتر از یکبار انجام دهید زیرا نتیجهٔ عکس خواهد داد.

پس استفاده از ابزارهای ایندکس گذاری بک لینک من جمله لینک‌های ایندکسر توصیه می‌شود. لینک‌های ایندکسر قابلیت‌های بسیاری دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • لینک‌های ایندکسر هر لینکی را پینگ می‌کنند.
  • لینک‌های سایت شما را به سایت‌ها و وبلاگ‌های دیگر ارسال می‌کنند.
  • لینک‌های ایندکسر بک لینک‌هایی کاملاً دائمی و ثابت می‌سازند.
  • این لینک‌های ایندکسر سیگنال‌های اجتماعی ارائه می‌کنند و پیوندهای وب 2.0 را ایجاد می‌کنند.

برای سریعتر شدن ایندکس بک لینک خود، بهتر است لینک را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذارید. این کار علاوه بر سریعتر کردن ایندکس شدن در ایجاد اعتماد و اطمینان در مخاطبان سایت شما خواهد شد. برای خرید سهام و اشتراک شبکه‌های اجتماعی به سایت‌هایی مثل SEO Butler, SEO Clerk, مراجعه کنید.

2) جهش در رتبه:

هرگونه جهش رو به بالا در رتبهٔ سایت شما به تلاش زیادی نیاز دارد که به مرور بدست می‌آید مخصوصاً اگر این جهش به رتبهٔ اول باشد. درواقع اولین تاثیری که بک لینک خوب در سایت می‌گذارد همین بهتر کردن رتبهٔ سایت شما خواهد بود. برای این کار فقط باید از سایت‌های مرتبط با موضوع محتوای سایت خود در بک لینک‌ها استفاده کنید. جهش در رتبه باعث می‌شود بازدید از سایت شما بیشتر شده و درآمدزایی بیشتری از سایت خود داشته باشید.

3) تعادل داشتن در سرعت جهش رتبه:

همانطور که گفتیم بهبود رتبه سایت در گوگل به سادگی بدست نمی‌آید پس باید تعادل را حفظ کرد. لازم است بدانید صعود به رتبه‌های بالاتر مثل هم نیست و رسیدن به جایگاه اول نیاز تلاش فراوانی است که در مدت زمان کم بدست نمی‌آید. مسلم است که جهش از رتبهٔ 15 به رتبهٔ زیر 10 زمان کمتری از رسیدن به رتبه‌های 1 و 2 داشته باشد. بطور قطع می‌توان گفت مثلاً پرش از رتبهٔ 70 به 25 خیلی راحت‌تر از پرش از رتبهٔ 4 به 1 خواهد بود. این نشان می‌دهد که حتی از رتبه‌های خیلی بد هم می‌توان با استفاده از بک لینک‌های خوب به جایگاه‌های بالا دست یافت.

در یک مطالعهٔ موردی که در Moz انجام شد مشخص شد که مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک بک لینک اثر مثبت خود را بگذارد تا سایت شما در موتور جستجوی گوگل به رتبه بالاتر برسد حدود 10 هفته خواهد. بود البته این در نمونه‌های کوچک صدق می‌کند و در نمونه‌های بزرگتر و سایت‌هایی با صفحات بیشتر از 10 صفحه این مدت به 22 هفته خواهد انجامید. به همین علت است که برای عزیزانی که قصد خرید بک لینک دارند، همیشه تاکید میکنیم که پکیج سه ماهه تهیه کنند نه یک ماهه!

در آخر باید بگوییم که استراتژی درست برای اینکه لینک سازی بهتری داشته باشید در جایگاه بهتر شما در موتورهای جستجوی گوگل بسیار مؤثر است. پس لازم است تمام اصول و قواعد آن را بشناسید تا سریع‌تر تأثیر آن را ببینید.

14 دیدگاه دربارهٔ «مدت زمان تأثیر بک لینک‌ها چقدر است؟»

  1. مطلب بسیار مفید و مناسبی بود هرچند یک قسمت گفته بودین که به گول بیزینس متصل بشید من هرچقدر سعی کردم نتونستم چون ایران تحریم هست بی صبرانه منتظر راهکار های جدیدی از سوی شما هستم تا این مشکل رو با کمک شما حل کنم

  2. من از خودتون یک ماه پیش پکیج طلایی و نقره ای رو گرفتم الان از رتبه 4 صفحه دو اومدیم 5 صفحه یک میخواستم بدونم چیکار کنم بالاتر بره

  3. تجربه من ولی نشون داده زمان خیلی متفاوت هست ممکنه برا یک سایت یک هفته باشه برا یکی دیگه یک سال

  4. ممنون بابت مطلبتون.
    یه سوال. وقتی جایی لینک ثبت میشه به عنوان بک لینک معمولا چه قدر زمان میبره که توی تعداد بک لینک ها بیاد؟
    من تعدادی لینک به عنوان بکلینک ثبت کردم ولی تعداد بک لینک هان تغییر نکرده

  5. ما از خودتون بک لینک گرفتیم الان بیست روزه دقیقا دیروز اثر کرد ممنونم خواستم تشکر کنم

  6. یکی از بخش های سئو که به نظرم اون رو سخت میکنه همین صبر کردن هست یعنی هرکاری میکنی فوری انجام نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *