آینده استراتژی محتوا چگونه خواهد بود؟

معرفی برترین سایت های عمومی جهان برای بک لینک رایگان
۱۸ مرداد ۱۳۹۷

آینده استراتژی محتوا چگونه خواهد بود؟

طی سال های آینده مواردی مانند استراتژی های محتوا و بازاریابی محتوا، برای افرادی که مشغول به فعالیت در زمینه بازاریابی اینترنتی کسب و کار خود هستند، بسیار مهم تر خواهد شد. البته که شما باید جدا از بحث سفارش تولید محتوا، روی خرید بک لینک و خرید بازدید گوگل نیز حتما حساب کنید.

در این مطلب قصد داریم به موضوعاتی مانند شیوه تغییر موتورهای جستجو، جستجوکننده ها و صفحات نتایج جستجو در طول زمان نگاهی بیاندازیم و علاوه بر آن می خواهیم بررسی کنیم کسب و کار شما باید به چه شکل خود را با این تغییرات وفق دهد.

بازاریابی محتوا طی چند سال گذشته با تغییرات زیادی روبرو شده است. تعداد زیادی از این تغییرات در رابطه با تکامل سریع دیدگاه جستجو، همراه با تغییرات وسیع در شیوه جستجوی اشخاص برای محتوا است. امروزه وجود الگوریتم های جدید و پیچیده تر، سبب تغییر شیوه استفاده از افراد از موتورهای جستجو شده است و بنابراین بازاریاب ها همچنین باید روش های جدیدی را به کار بگیرند تا محتوایی مناسب با این تغییرات را ایجاد کنند و البته تمام این ها فقط نمونه هایی اندک از این تحول ها است.

با بیان تمامی موارد بالا، تعداد زیادی از بازاریاب ها همچنان درگیر مشکلاتی هستند که از ۵ سال پیش رایج بوده است از جمله:

  • من قادر نیستم ROI محتوایی که تولید کردم را اندازه گیری کنم.
  • محتوای تولیدی ما بسیار خوب است ولی هنوز برای کلمه کلیدی هدفمان، رتبه بندی خوبی نداریم.
  • مرحله جستجوی کلمه کلیدی را به پایان رساندم، حالا باید چکار کنم؟

برای جواب دادن به این مشکلا، به ویژه مورد دوم، خیلی از بازاریاب ها تعداد محتوای تولیدی خود را افزایش می دهند. متاسفانه، تولید حجم زیادی از محتوای ضعیف اغلب اوقات نتایج قابل قبولی به همراه نمی آورد و تنها هزینه های شما را بیشتر می کند.

در حقیقت، افزودن تعداد محتوای زیاد به سایتی که ساختار ضعیفی دارد، سبب می شود گوگل به سختی محتوای شما را پیدا کند و رتبه بندی آن را افزایش دهد. این شرایط دلخواه هیچ بازاریابی نیست.

جواب این مشکلات بسیار وسیع تر از چند پست ساده وبلاگ است که در طول چند هفته انتشار یابند چون مشکل واقعی مرتبط با شیوه ایجاد استراتژی های تولید محتوا و مدیریت و سازماندهی آن ها است.

دنیای سئو روز به روز متحول می شود و بازاریاب ها باید براساس آن استراتژی های خود را تغییر دهند.

خوشبختانه، راه هایی وجود دارد که می توان برای غلبه به این موانع از آن ها استفاده کرد و تیم بازاریابی نتایج خوبی از آن بگیرند.

در این بخش قصد داریم وضعیت در حال تغییر جستجو و شیوه سازگاری بازاریاب ها با آن را بررسی کنیم. با مطالعه این مقاله خود را برای آینده آماده کنید.

  • قسمت ۱: موتورهای جستجو در حال تحول هستند.
  • قسمت ۲: جستجوگرها در حال تغییر رفتار خود هستند.
  • قسمت ۳: استراتژی محتوایی در سال ۲۰۱۹ و پس از آن.
  • قسمت ۴: دسته‎ بندی موضوعی چیست؟
  • قسمت ۵: به چه صورت می توان یک برنامه دسته بندی موضوعی ایجاد کرد؟
  • قسمت ۶: سنجش موفقیت.

تغییرات موتورهای جستجو

موتورهای جستجو در حال تحول هستند. پیش از این که راه حل های پیدا کردن موفقیت در دنیای در حال تحول بازاریابی محتوا را بررسی کنیم، بهتر است کمی وقت صرف کنیم و عاملی که این تغییرات را به دنبال می آورد با دقت بیشتری بررسی کنیم.

ابتدا باید با موتورهای جستجو گفتگویی انجام دهیم. آپدیت های متعددی که روی شیوه پردازش و بررسی محتوا به وسیله موتورهای جستجو انجام می شود، سبب شده است تغییرات بسیار متعددی در سال های اخیر از دیدگاه سئو به وجود آید. بنابراین، شاخص های قدیمی موفقیت دیگر مانند گذشته قابل اعتماد و سودمند نیستند.

به عنوان مثال، یکی از راه هایی که تولیدکنندگان در گذشته می توانستند توسط آن عملکرد محتوای خود را نتیجه گیری کنند، بررسی رتبه بندی کلمات کلیدی درون موتورهای جستو بود. ولی در خصوص اعتبار حقیقی رتبه بندی کلمات کلیدی به عنوان یک شاخص بحث های متعددی شکل گرفته است و دلیل اصلی آن در واقع به این علت است که در حال حاضر رتبه بندی ها طبق محتوا عوض می شود.

به عبارت ساده تر، طبق این که چطور و در چه محلی جستجو را انجام می دهید، نتایج جستجوی گوناگونی را مشاهده می کنید که همین قضیه سبب می شود به دشواری بتوانید موفقیت خودتان را فقط طبق رتبه بندی کلمات کلیدی ببینید.

به عنوان مثال کافی است عبارت «کجا پیتزا بخورم؟» را جستجو کنید تا متوجه اوضاع شوید. اگر ساکن مشهد هستید و این عبارت را جستجو کنید نتایجی که برای شما گوگل می آورد به نسبت فردی که در تهران قرار دارد متفاوت است. در واقع، صفحه نتایج جستجو برای این عبارت احتمالا در هر لحظه و مکان هزاران مرتبه تغییر داده می شود.

با توجه به این موضوع، به چه صورت می توانید رتبه بندی خودتان را برای یک کلمه کلیدی متوجه شوید؟

فارغ از مسائل رتبه بندی کلمات کلیدی، موتورهای جستجو همواره نحوه تولید محتوا را مشخص کرده اند و یکی از ملموس ترین تغییرات در این رابطه، به وجود آمدن پاسخ های ویژه یا featured snippet است.

عملکرد گوگل همیشه به نحوی است که به نتایج جستجو آن ها را اضافه می کند. طی انجام یک تحقیق مشخص شده است که از بین ۱٫۴ میلیون عبارت جستجو، ۳۰ درصد از آن ها همراه با پاسخ های ویژه در صفحه نتایج هستند. این کادرها، سعی دارند به پرسشی پاسخ دهند که در واقع از سوی جستجوگر پرسیده شده است بدون این که لازم باشد جستجوگر وارد سایت شود و محتوای آن را بررسی کند.

در واقع، رتبه بندی محتوا در قسمت پاسخ های ویژه اغلب اوقات سهم ترافیک به مراتب بیشتری برای عبارت جستجو شده به نسبت SERPs بدون آن به وجود می آورد.

تولیدکنندگان محتوا حالا باید ساختار محتوای خود را عوض کنند و سعی داشته باشند آن را در این بخش پاسخ های ویژه قرار دهند یعنی محلی که سایتی مانند ویکی پدیا سلطان آن جا است و تقریبا ۱۱٫۲ درصد از تمامی featured snippets متعلق به آن است.

در یک نمای کلی تر، گوگل به شکل ویژه در حوزه یادگیری ماشینی سرمایه گذاری کلانی انجام داده است و رنک برین (RankBrain) را جزوی از الگوریتم اصلی خودش کرده است که با کمک آن، محتوا را ایندکس و سپس رتبه بندی می کند. در پایان، رنک برین این توانایی را به گوگل می دهد تا هدف عبارت جستجو شده کاربران را بدون اینکه آن هدف به شکل واضح در عبارت دیده شود، درک کند و گوگل کاملا با این کار قصد دارد نتایجی که به کاربر نشان می دهد، بهتر شوند.

با این مقدمه موضوع دوم یعنی جستجوکننده ها را بررسی می کنیم.

جستجوگرها در حال تغییر رفتار خود هستند. مهم تر از تغییر رفتار موتورهای جستجو، جستجوگرها همچنین رفتار خود را عوض کرده اند و به شیوه متفاوتی با موتورهای جستجو ارتباط برقرار می کنند.

نتیجه استفاده از موبایل و جستجوی صوتی، محاوره ای شدن عبارات جستجویی از سوی کاربران است. چندین سال قبل، تعداد زیادی از افراد عبارات قسمتی بندی شده را موتورهای جستجو وارد می کردند. امروزه، افراد سوالات پیچیده را به صورت یک جمله کامل در موتور جستجو وارد می کنند. اگر آپدیت های الگوریتم های گوگل طی ۲ سال قبل را بررسی کنیم، متوجه می شویم درک این نوع از عبارات جستجو بیشتر از راه پردازش زبان طبیعی انسان بوده است و قابل توجه ترین پیشرفت شرکت گوگل در این زمینه به انتشار الگوریتم مرغ مگس خوار در سال ۲۰۱۳ بر می گردد.

براساس این الگوریتم جدید، در زمان جستجو در عوض توجه به کلمات کلیدی، عبارات کلیدی تجزیه و تحلیل می شود و معرفی این الگوریتم سبب شد که گوگل به جای تمرکز به کلمات کلیدی به سئو متمرکز بر محتوا توجه کند.

در سال ۲۰۱۶، مدیرعامل گوگل آقای ساندار پیچای اعلام کرد که یک مورد از هر ۵ مورد عبارت جستجو در اپلیکیشن های موبایل به شکل جستجوهای صوتی است. به عبارت دیگر پیشرفت دنیای فناوری به گوگل نشان می دهند افراد جستجوگر می خواهند سریع تر نتایج دلخواه خود را پیدا کنند.

شاید از ارتباط آن با بازاریاب ها بپرسید. باید بگوییم دیگر دیدگاه سنتی «کلمات کلیدی» در موتورهای جستجو به چشم نمی خورد. جایی که چند سال قبل ممکن بود ۱۰ تا ۲۰ «کلمه کلیدی بزرگ» دیده شود که افراد معمولا برای رتبه بندی در رابطه با یک موضوع این کلمات کلیدی را دنبال می کردند. بلکه امروز عبارت طولانی و گوناگون زیادی وجود دارد که به شکل منظم در رابطه با یک موضوع، برای جستجو استفاده می شوند و حتی نتایج جستجو طبق مکان و زمان جستجو تغییر می یابند. بنابراین فقط توجه به چند عبارت کلیدی، دیگر باعث دستیابی به نتایج قابل توجه نخواهد شد.

استراتژی محتوایی در سال ۲۰۱۹ و پس از آن

با توجه به تحول رفتار جستجوکنندگان و موتورهای جستجو، بازاریاب ها همچنین باید استراتژی های محتوایی خودشان را تغییر دهند به ویژه هنگامی که قصد دارند ترافیکی ورودی به وب سایت خود را از طریق جستجوی طبیعی افزایش دهند.

روشی که به واسطه آن می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم به این شکل است که ما باید توانایی دسترسی به مطالب خودمان را از یک دیدگاه بررسی کنیم نه با توجه به یک کلمه کلیدی خاص.

با سازماندهی محتوا در دسته بندی های موضوعی در عوض پست های جدا از یکدیگر، ما قادر خواهیم بود ترافیک زیادی ناشی از جستجو برای عبارات کلیدی متنوع به دست آوریم.

این موضوع به ما این توانایی را می دهد تا برند خودمان را با توجه به موضوعات اصلی قابل تشخیص با نیازهای مخاطب مرتبط کنیم. استفاده از مدل دسته بندی موضوعی این امکان را می دهد تا شیوه ایجاد و سازماندهی محتوا را کاملا عوض کنیم.

از جمله بهترین مثال ها در این زمینه موضوع فروش درون گرا (inbound sales) است. شما می توانید از کادر تکمیل خودکار گوگل (Google Autocomplete) مشاهده کنید که لینک های بسیار خوبی در این زمینه برای سایت HubSpot دیده می شود و مواردی مانند روز فروش درونگرا، تاییدیه ها و متدولوژی در این زمینه سه موضوع مطرح هسند که در نتایج جستجوی آن ها، مستقیما همچنین نام برند هاب اسپات مطرح شده است.

این سایت توانسته است برند خود را با موضوعاتی مرتبط سازد که مستقیما با شخصیت خریدار آن ها در ارتباط  قرار می گیرد و بنابراین توسط این نوع دسته بندی موضوعی، آن ها میلیون ها بازدید مرتبط برای این موضوعات به دست می آورند.

ادمین
ادمین
کامنت ها فقط در صورتی تایید می شوند که بفهمیم مطلب را خوانده اید! با تایید لینک هیچ مشکلی نداریم ولی این که کسی مطلب را نخوانده باشد و کامنت بگذارد واقعا بی انصافی است و از پذیرفتن این کامنت ها معذوریم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *