پرش به محتوا

10 شیوه در ارتباط با لینک سازی داخلی و بهینه‌سازی و ارتقای آن‌ها

طریقه‌ی لینک سازی داخلی و مرتبط بودن لینک‌های داخلی در مطالب شما، قسمتی از بالا رفتن کاربران سایت‌ها در مرورگرها می‌باشد. این لینک‌ها را اغلب بک لینک می‌نامند. این لینک‌ها نقشی کلیدی در ارتباط بین مطالب و مقاله‌های وب‌سایتتان و نیز یک پارامتر مهم در بهینه‌سازی و ارتقای سایت می‌باشد. بهینه‌سازی لینک‌های داخلی نه‌تنها به کاربران کمک می‌کند تا فرصت بازدید از سایر صفحات سایتتان را به دست آورند؛ بلکه می‌توانند به طرز حرکت خزنده‌ی جستجوگرها در صفحات سایتتان و طبقه‌بندی آن‌ها نقش مهمی را داشته باشند. این نکته را هم مدنظر قرار دهید که همراه با بالا رفتن سرعت سایت می‌توانید کمک بسیاری به بهتر ایندکس شدن مطالب و داده‌های سایت و نیز باعث رضایت بالاتر و افزایش تجربه کاربری یا User Experience در میان بازدیدکننده‌ها شود. در این مقاله به ۱۰ عامل از مؤثرترین عوامل درباره کارکرد لینک داخلی با هدف ارتقای و بهبود سئوی داخلی با فراهم نمودن لینک سازی منظم بر روی سایتتان، برای شما علاقه مندان به خرید بکلینک اشاره می‌کنیم.

تعداد مطلب

در فاز اول تعداد مطلب و داشتن مطالب باکیفیت، یکی از اصلی‌ترین ابعاد در ایجاد لینک‌های داخلی و به وجود آوردن یک راهبرد در ایجاد لینک است. عده زیادی از متخصصان این موضوع را یکی از اصلی‌ترین عوامل جهت لینک سازی داخلی به حالتی اصولی می‌دانند که به‌آسانی به شما امکان می‌دهد لینک‌های داخلی را بسازید. مطالب و موارد و موضوعات دیگری که شما ایجاد می‌کنید در گسترش کیفیت بخش‌هایی که از اهمیت بیشتری برایتان برخوردار است؛ مناسب‌تر می‌باشد. پیش از آنکه بین مطالب ارتباط برقرار نمایید باید راهبرد محکم و مفیدی را تعیین نمایید. این راهبرد در بهبود و ارتقای پتانسیل کیفیت لینک‌های داخلی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

لینک دادن در صفحه اصلی به مهم‌ترین مطالب

یک برتری مهم برای بازدیدکننده و سئو سایت لینک دادن به محبوب‌ترین مطالب در صفحه می‌باشد. یکی از قسمت‌های اصلی و گسترده در ترافیک وب‌سایت شما بازدید از صفحه اصلی سایتتان است، با داشتن این لینک‌ها در صفحه اصلی یا صفحات لندینگ پیج می‌تواند دیدگاه کاربر را تغییر داده و او را به باز کردن آن تشویق کند. این صفحات متداول و مرتبط را می‌توان با ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس تعیین نمود. صفحاتی که بالاترین بازدید و طویل‌ترین مدت‌زمان متوسط را دارا می‌باشند، مناسب‌ترین گزینه جهت لینک سازی و ایجاد لینک داخلی به حالتی اصولی را دارند که به‌خوبی موردتوجه و پسند کاربر قرار می‌گیرد.

لینک سازی متنی

لینک‌هایی که درون یک متن وجود دارند در بیشتر موارد به لینک‌هایی که به‌تنهایی حضور دارند ترجیح داده می‌شوند. به‌این‌علت است که این لینک‌ها به‌وسیله‌ی موارد متنی محصورشده‌اند. این مورد مرورگرها را برای در نظر گرفتن متن قبل و بعد از لینک به‌عنوان معیاری برای مرتبط بودن کمک می‌نماید. همچنین لغات کلیدی را می‌توان به این صورت درون‌متن‌ها لینک دار نمود (البته به حالتی اصولی، نه به حالت اسپم وار). به‌وسیله‌ی این روش لغات کلیدی با لینک‌های داخلی موجب می‌شود تا در ذهن کاربر بهتر جای بگیرد. گوگل ردیابی این متن‌ها را در جهت پایین آوردن تعداد لینک‌های اسپم در نمایش جست‌وجوها صورت می‌دهد. بنابراین به‌این‌علت، اگر قصد دارید امتیاز مناسبی در نتایج مرورگرها به دست آورید؛ بایستی لینک داخلی شما با موضوع مرتبط بوده و به حالتی اصولی در متن‌ها گنجانده شوند.

لینک سازی با تعداد مناسب

هر مرتبه‌ای که لینکی را به وجود می‌آورید، اعتباری خاص به صفحه لینک شونده اختصاص می‌دهید. درصورتی‌که برای مثال از صفحه نخست تعدادی لینک را به یک صفحه ویژه با موضوعی خاص بدهید از دیدگاه مرورگرها میزان اعتبار صفحه اول را به آن موضوع ویژه داده‌اید. بنابراین بدین معنا که با هر لینک میزانی اعتبار ارائه می‌شود بایستی تعداد لینک‌ها در سطحی مناسب حفظ شود و از راهکارهای اسپم و سئو برخوردار نباشد و به‌دوراز آن‌ها باشد. از این دیدگاه، تعداد لینک داخلی بالا قاعدتاً خواهد توانست موجب گیج کردن کاربر شود. در یک سایت با چهارچوب داخلی مناسب اکثر افراد به دنبال مطالب مناسب و دارای کیفیت بالا می‌باشند. در یک سایت در صورت لینک سازی بسیار برای یک بازدیدکننده در یک صفحه، آن کاربر گیج خواهد شد و یا موجب دل‌زدگی وی برای خواندن آن مطلب می‌شود.

افزایش اعتبار در لینک سازی داخلی

اگر از مجموعه‌ای از صفحات کوچک‌تر به‌منظور ایجاد لینک به قسمت‌های مهم‌تر استفاده نمایید درمجموع بهتر خواهد بود. بهبود اعتبار صفحات در هنگام جستجو در نتایج از آثار این عمل می‌باشد. به وجود آوردن یک مسیر اصولی با لینک سازی میان مطالب سایت هم کاربران را یاری می‌رساند و همچنین به جستجوگرها به‌منظور خزیدن و ایندکس کردن مطالب و داده‌های شما کمک نموده و روی آن تأثیر می‌گذارد.
برای نمونه: ممکن است شما قصد داشته باشید به یک صفحه اعتبار بالاتری بدهید. برای این منظور می‌توانید یک بخش جدید (که ممکن است در قالب پست یا صفحه یا هر متنی در هرجایی از سایت باشد) که با صفحه موردنظر مرتبط است را به وجود آورید. وقتی یک لینک داخلی از این مطلب جدید به صفحه مدنظر اختصاص می‌دهید؛ بالا رفتن اعتبار آن صفحه آغاز خواهد شد.

به اشتراک‌گذاری اعتبار صفحات

تعدادی از مهندسین سئو بر این عقیده‌اند که لینک سازی از یک صفحه رایج و مورد اقبال به یک مطلب پایین، از بهترین راهکارها به‌منظور به اشتراک گذاشتن اعتبار و ارتقای آن مقاله و مطلب پایین می‌باشد.
برای نمونه: لینکی داخلی از یک صفحه با تعداد ۱۰۰ مورد بازدید به‌صورت روزانه به یک صفحه دیگر با یک یا دو بازدید در هرماه می‌تواند موجب اقبال بیشتر به صفحه دوم شود. درصورتی‌که مطالبی دارید که در سایتتان به فراموشی سپرده‌شده و در انتهای سایت شما به چشم نیایند، این عمل واقعاً جوابگو می‌باشد. جستجوگرها و مرورگرها تنها در صفحات وب به‌صورت سلسله مراتبی عمل خزیدن را صورت خواهند داد. ربات‌هایی که صفحاتی بااعتبار و امتیاز پایین را به‌وسیله‌ی صفحات محبوب و متداول می‌گیرند ممکن است موجب ایندکس کردن آن صفحات شود و این موضوع بهبود صفحات  بااعتبار پایین‌تر را به همراه خواهد داشت.

ارزش‌افزوده لینک داخلی

نحوه لینک سازی داخلی بایستی بر اساس ارزشی باشد که شما برای خواننده در نظر می‌گیرید.
برای نمونه، لینک نمودن به یک مطلب با داده‌ها و جزییات بیشتر نسبت به یک موضوع با توضیحات مختصر بسیار مناسب‌تر خواهد بود. اگر به کاربران خود مطالبی را بدهید که بیشتر مورد اقبالشان قرار گیرد مناسب‌تر خواهد بود. جستجوگرهایی مانند گوگل بایستی تمرکزشان را به‌جای کمیت بر روی کیفیت قرار داشته شود. اغلب الگوریتم‌های به‌کاررفته در مرورگرها مانند الگوریتم پاندا این نکته را بیان می‌نماید که چگونه سایت توسط کاربر را بازدید می‌کند. بجای اینکه بر این موضوع که جستجوگر را به صفحات ویژه‌ای هدایت کنیم تمرکز نمایید، این مطلب را تصور می‌نمودید که اگر ربات گوگل یک انسان بود به چه نحو صفحات را مورد بازدید قرار می‌داد.

چرخه طبیعی در سایت

لینک سازی داخلی که صورت می‌دهید می‌تواند به‌عنوان یک چرخه در سایت از صفحه‌ای به صفحه‌ی دیگر در نظر گرفته‌شده باشد. در بهینه‌سازی از روی قاعده، در داخل سایت به یک انتقال یکپارچه و متحد از صفحه اصلی به دیگر صفحات به شکل اصولی نیاز خواهید داشت. فهرست کتاب‌ها را در نظر بگیرید، مرتبط بودن فصل‌های یک کتاب به‌مانند چرخه‌ای طبیعی در آن کتاب می‌باشد. درصورتی‌که خواننده را از فصل 1 به فصل 10 لینک کنید خواننده شما بخش اعظم مطلب اصلی را از دست خواهد داد. هر لینک پی‌درپی بایستی بازدیدکننده را از یک تفکر سردرگم و مبهم به یک تفکر هدایت‌کننده و اصولی هدایت نماید. رعایت و دنبال نمودن چرخه طبیعی و ایجاد لینک داخلی خوب، خواهد توانست فرد گیج شده در مرور صفحات دودل شده است را برای بازدیدها و سر زدن‌های بعدی حفظ می‌نماید. ناگفته نماند که مسلماً شما قصد ندارید لینک‌های سایتتان مبهم و منتشر وجود داشته باشد.

متن صحیح انکر لینک داخلی (Anchor Text)

انکور درواقع (anchor)  یک متن است که در یک لینک به حالت عنوان به کار می‌رود. برخی اوقات بعضی از افراد با تفکر به افکار سئو سیاه یا نداشتن اطلاعات کافی و صحیح انکر تکست هایی فریب‌دهنده ایجاد می‌نمایند. راهکارهای گوناگونی به‌منظور ایجاد انکر تست با در نظر گرفتن گسترش و جنس فعالیت سایتتان می‌تواند به کار رود. اغلب افراد به انچر تکست های کلی و رایج مانند ”اینجا کلیک کنید“ یا ”بیشتر بخوانید“ اعتماد می‌نمایند. مسئله‌ای که بایستی در مقابل آن احتیاط را حفظ نمایید، تطبیق و سازگار نمودن لینک داخلی با لغات کلیدی می‌باشد. در اغلب موارد گوگل جریمه‌ای برای این سایت‌ها به علت انجام این عمل در نظر می‌گیرد.  برای نمونه؛ لینک سازی‌های خود را با کلمه ”طراحی سایت به‌عنوان ادامه مطلب نخواهید توانست که درج کنید اما همین لغت در لغات کلیدی در آن مقاله هم به‌کاررفته است.

اهمیت رنگ

برخی از مهندسین و متخصصین سئو روی کلیک و یا عدم کلیک کاربر بر روی لینک داخلی تأثیر رنگ را تصدیق و تأیید می‌کنند. لینک‌ها باید حتماً واضح و شفاف باشند و برای بازدیدکنندگان الهام‌بخش باشند و لینک‌ها نباید به متن عادی شما شبیه باشد. از دیدگاه مرورگرها رنگ لینک‌ها هیچ اهمیتی ندارد. از منظر خزنده‌های وب؛ هر رنگی مناسب است. جستجوگرهایی مانند گوگل و بینگ بیشتر به دنبال میزان مرتبت بودن لینک به متن می‌باشند و برایشان دارای اهمیت است. این موضوع را مدنظر قرار دهید که هرگونه راهکار غیرمنطقی مثل تطبیق نمودن یا سازگاری رنگ متن لینک با پیش‌زمینه یا پنهان نمودن لینک‌ها به هر حالتی موجب بالا بردن خطر پنالتی یا جریمه شدن سایت در گوگل می‌شود. راهکارهای بیان‌شده را نمی‌توان ترفند محسوب نمود زیرا از آن به‌عنوان سئو سیاه به‌کاررفته و از برگ خریدهای اسپم (سئو غیراخلاقی) در بهینه‌سازی سایت یاد می‌شود و در نظر گرفته می‌شوند.

نتیجه‌گیری از لینک سازی داخلی

یکی از راحت‌ترین و مهم‌ترین راهکارها به‌منظور بهبود سئوی داخلی و همچنین سئوی خارجی لینک سازی داخلی می‌باشد. این مسئله سرمایه‌گذاری در سایت به‌حساب می‌آید، اگرچه ممکن است خسته‌کننده به چشم آیند. با افزودن هر بخش جدید در سایت، پست‌ها و صفحات مهم واصلی شما باید به ذهن سپرده شود، که ممکن است به موضوعی که در حال نوشتن آن می‌باشید مرتبط باشند. می‌توانید با افزودن لینک سرعت رسیدن به اهداف خود در سایت را افزایش دهید. تنها بایستی اطمینان حاصل نمایید که این عمل را زیاد تکرار ننمایید، زیرا می‌تواند اثری منفی در سئو سایت داشته باشد درحالی‌که باید تأثیر آن مثبت باشد. اگرچه انجام اصولی این راهکار کمک شایانی به کاربر و بازدیدکننده خواهد نمود، علاوه بر آن به مرورگرها در انجام جستجوی خود کمک می‌کند تا راحت‌تر صفحات سایت را بازدید نماید.

3 دیدگاه دربارهٔ «10 شیوه در ارتباط با لینک سازی داخلی و بهینه‌سازی و ارتقای آن‌ها»

  1. شما در متن گفتین هرگونه راهکار غیرمنطقی مثل تطبیق نمودن یا سازگاری رنگ متن لینک با پیش‌زمینه یا پنهان نمودن لینک‌ها به هر حالتی موجب بالا بردن خطر پنالتی یا جریمه شدن سایت در گوگل می‌شود.

    سوالی که من داشتم اینه که گوگل و رباتهاش چطوری میتونن بفهمن متنی در داخل سایت همرنگ پس زمینه است؟ اصلا میتونن اینو تشخیص بدن؟

    و اگر اینکار باعث پنالتی شدن میشه، چطوری یکی از سایتهای رقيب من یه ساله که در تمام صفحات سایتش از این ترفند استفاده کرده و کلمات کلیدی و حتی متن‌های بی معنی که کلمات کلیدی رو توش گنجانده با همین روش همرنگ با پس زمینه قرار داده اما پنالتی نشده؟ از همون موقع هم که اینکارو کرده توی خیلی از کلمات رتبه اول و دوم گوگل شده
    از همه نظر هم سایتشو بررسی کردم، چه محتوا و چه بک لینک، از هر نظر پایینتر از سایت منه اما بازم با این روش رتبه خوبی گرفته و رتبه اش تو خیلی کلمات بالاتر از سایت من شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *