نکتهای جالبی که باید در این مبحث مدنظر قرار گیرد این است که سئوی مناسب، مجموعهای از صدها پارامتر گوناگون است و درمجموع سئو آنچنان به پارامتر url مرتبط نیست (url درواقع همان آدرس یا لینک یک صفحه است) و این موضوع در عمل به اثبات رسیده است، در ایران سایتهای بسیار گستردهای وجود دارد که از url یا لینک فارسی در صفحات خود استفاده میکنند و نیز انواع مختلف سایتهای موفق هم وجود دارد که url های صفحات آنها بهصورت انگلیسی میباشد، حتی بعضی از آنها هر دو نوع را به کار میبرند، اما بر مبنای علل منطقی و تجربه شخصی بسیاری از مهندسین سئو به این نتیجه میرسیم که لینک انگلیسی بهمنظور داشتن سایت با بهینهسازی و ارتقای مناسب، نزدیک میباشد.
میتوان گفت Url ها یا لینکهایی که کوتاه، دارای معنا و نیز مرتبط به پست باشند، بهتر هستند.
علل بهتر بودن لینک یا url انگلیسی
1- کوتاه بودن لینک انگلیسی در مقایسه با لینک فارسی
لینک یا url انگلیسی در مقایسه با url فارسی بسیار کوتاه میباشند. برای این منظور میتوانید آزمایشی انجام دهید. در یک پست از ۵ کلمه انگلیسی در نامک یا لینک پست استفاده نمایید و در پستی دیگر ۱ کلمه فارسی در نامک تایپ کنید و سپس هر دو url را کپی کرده و در شبکههای اجتماعی مانند تلگرام منتشر نمایید، url فارسی اگرچه ۴ کلمه کمتر داشت اما طولانیتر بود و دارای کاراکترهای بیشتری است.
نکته: اصطلاحاتی مانند url، لینک پست، لینک و نشانی همه با هم یکسان میباشند.
2- سئوی مناسب url انگلیسی در مقایسه با url فارسی
هر چه url پستهای سایت ما کوتاهتر باشد بهینهسازی اصولی سایت بهتر انجام میشود، بنابراین با در نظر گرفتن حرفهای بالا و اصول میتوانیم بگوییم که پستها با نامک انگلیسی در سئو بهتر جواب میدهد.
3- کاربرپسند بودن نشانی انگلیسی نسبت به نشانی فارسی
هنگامیکه پستها یا مقالات شما با نامک یا لینک پست انگلیسی درج میشوند url یا لینک برای کاربر مناسب و موردپسند خواهد بود و بهآسانی با یک نگاه میشود موضوع مقالهها را تشخیص داد. اما پستهایی که با نامک فارسی درج میگردند، url یا لینک همراه با حروف نامشخص در محیطهای دیگر مانند شبکههای اجتماعی نشان داده میشوند و بههیچعنوان با دیدن لینک نمیشود حدس زد که مقاله موردنظر درباره چه موضوعی است. بنابراین سایت ما با لینکهای انگلیسی تجربه کاربری (User Experience) مناسبتری خواهد داشت.
4- به ذهن سپردن و تایپ کردن مناسبتر url انگلیسی در مقایسه با url فارسی
بسیاری از مدیران، وبمستران، کارشناسان سئو و طراحان سایت بدون سرچ نمودن، نشانی سایتهای موردنظر خود را بهصورت مستقیم تایپ میکنند و وارد صفحهای ویژه از یک وبسایت میشوند، اکنون درصورتیکه لینک یا url سایت فارسی باشد کار سختی در پیش داریم و در نزدیک به ۹۹ درصد موارد فردی لینک فارسی را در نوار آدرس جستجوگر خود تایپ نمیکند زیرا کار مشکلی است. اما url یا لینک انگلیسی بهآسانی امکانپذیر میباشد، ممکن است این مورد برای برخی از کاربران معمولی هم جواب دهد و نیاز ویژهای به یک پست داشته باشند و نیاز باشد که هرروز از آن خبر بگیرند، بنابراین بهتر است راحت بودن کاربر در اعمال سئو داخلی سایت را مدنظر قرار دهیم.
5- ایندکس شدن سریعتر url انگلیسی در مقایسه با url فارسی
لینکهای انگلیسی سریعتر و آسانتر ایندکس میشوند و مرورگرها بیشتر به آنها تمایل دارند و احتمالاً موجب افزایش سرعت سایت هم میشود، زیرا راهاندازی url انگلیسی برای سرور از لینک فارسی آسانتر است، و پاسخ سریعتری میدهد، اگرچه ممکن است این مورد محسوس نباشد اما حداقل در سرورهای مشترک که بیشترین میزبانی را دارا میباشند، قابلتوجه است.
6- به وجود آوردن شرایط سخت برای آنالیز در ابزارهای مختلف وبمستری
گاهی اوقات نیاز به ابزارهای متعددی در جهت بهینهسازی و ارتقای رتبه سایت خود در گوگل وجود دارد، برای مثال یکی از این ابزارهایی که دارای اهمیت است سرچ کنسول میباشد، مشکل هنگامی است که چهارچوبهای آدرس ما فارسی میباشد و توسط چشم نمیتوان تشخیص داد که آدرسهای ذیل برای کدام پست یا صفحه میباشد. درحالیکه در آدرسهای انگلیسی این وضعیت بهآسانی در اختیار وبمستر و کارشناس سئو قرار میگیرد.
چند نکته درباره url
گوگل بهطور مناسب میتواند میان لغات فارسی و انگلیسی ارتباط ایجاد کند و اگر شما برای مثال در پست عنوانی با مضمون “سئو” را داشته باشید و در url بهصورت انگلیسی “SEO” نوشته باشید متوجه میشود که url با عنوان ارتباط معنایی دارد.
افزونه یوآست سئو وردپرس و افزونههای مشابه دیگر یک پلاگین یا افزونه میباشند و یا شبیه یک ربات است که صرفاً پارامترهایی را مطرح میکند و در بسیاری از موارد انعطافپذیری ندارد بنابراین اگر متن فارسی دارید و url انگلیسی و بعدازآن این پلاگین پیام میدهد که لغت کلیدی در url وجود ندارد، نشاندهندهی ضعف رباتها در مقابل انعطافپذیری ایدههای انسان میباشد.
نتیجه:
معمولاً از هر دو url استفاده میشود و زیاد فرقی ندارد که از کدامیک استفاده نماییم، مهم این است که به شکل اصولی بهکاربرده شود، و سئو به زبان url یک سایت خیلی وابسته نمیباشد اما از ابعاد گوناگون که به آن اشاره شد دارای اهمیت ویژهای است و کاربرانی که در serp در جستجوی سایت موردنظر هستند با آن مواجه میباشند.
url یا لینک غیراستاندارد و url استاندارد
url غیراستاندارد، درواقع به لینکهایی گفته میشود که متشکل از حروف غیرمجاز باشد. البته url به دو حالت کلی وارد میشود، یا بر مبنای query string و یا به شکل معمولی وارد میشود. query string درواقع یکرشته است و به سمت سرور مقادیری را میفرستد. query string در url با علامت سؤال آغاز میشود و درونش متغیر میباشد که با علامت مساوی از مقدار آن جدا شود و متغیرها با علامت & از هم جدا میشوند. بنابراین بهتر است پارامترهای علامت سؤال (؟) و امپرسند (&) و مساوی (=) تنها در Query String به کار روند.
مواردی که یک url یا لینک استاندارد را در برمیگیرد شامل موارد زیر میباشد:
- حروف فارسی
- خط تیره (-)
- حروف انگلیسی
- عدد
حروف غیرمجاز در لینک یا url بسیار است. البته این امکان وجود دارد که گوگل این نوع url را ایندکس کند اما نقصها و مشکلاتی هم دارا میباشند که ممکن است در بعضی سرورها و در مواردی خاص مشکلساز شوند. بنابراین توصیه میشود که به کار نرود:
- مد (~)
- Number (#)
- فاصله (یک فضای خالی یا space(
- Underline (_)
- نقطه (.)
پیشنهاد میشود از پارامتر number(#) تنها برای علامتگذاری و اسکرول نمودن صفحه در سمت کاربر استفاده نمایید.
سون بک لینک: معتبر ترین سایت خرید بک لینک
پست خوبی بود ولی به نظر من اگه برای کیورد های فارسی ، url فارسی و برای کیورد های لاتین url های لاتین به کار گرفته بشه تاثیر بیشتری خواهد داشت. برای اثبات این موضوع هم میشه افزونه یواست رو بهش رجوع کرد ، وقتی بی کلمه کلیدی تعیین میکنید برای پست ، یکی از فاکتورهاش استفاده از اون کلمه کلیدی در url هستش و معمولا برای سایت های ایرانی کیورد های فارسی به کار گرفته میشه .